Min lokala hjälte

Extrabussar uteblev när tåget stod stilla

Förra veckan drabbades Roslagsbanan av signalfel under tre timmar – i morgonrusningen. Men några ersättningsbussar kom aldrig från Arriva. På SL är man kritisk.

Under tre och en halv timme i onsdags var det totalstopp i trafiken på Roslagsbanans Näsby Park-linje. Dessutom var det förseningar på både Österskärs- och Kårstalinjerna. Men några ersättningsbussar till strandsatta resenärer kom aldrig från Arriva.

– Arriva hänvisar till vagnsbrist, vilket är anmärkningsvärt. Att de på flera timmar inte lyckas få fram några bussar kommer vi att ta upp som en stark synpunkt på hur de bedriver trafiken. Det står i kontraktet att de ska ha möjlighet att få fram ersättningsbussar, säger Jesper Pettersson, pressekreterare på SL.

Felet inträffade 06.30 på onsdagsmorgonen, mitt i morgonrusningen, och pågick ända till klockan 10 på förmiddagen.

Enligt avtalet som Arriva har med SL ska ersättningsbussar skickas ut vid stopp i tågtrafiken, men det skedde aldrig.

– Jag kan bara beklaga. Vi hade fordonsbrist just då. Det var en miss i arbetet och förhoppningsvis kommer det inte att upprepas, säger Tomas Hedenius, kommunikationschef på Arriva.

Enligt honom ska det normalt alltid finnas minst två bussar redo att sättas in, men så var inte fallet i onsdags. I stället säger han att Arriva väntade på en leverans av bussar från Skåne, men att dessa blivit försenade. Arriva kan också fördela ersättningsbussar från andra områden – Råsta och Sollentuna, men varför det inte skedde vet han inte.

– Totalt saknades det bussar, sen är det vår trafikledning som bedömer hur bussar ska tilldelas.

Fakta

Kontraktet gäller i åtta år

Sedan den 7 januari i år drivs Roslagsbanan av tyskägda Arriva.

Kontraktet gäller fram till år 2021, med möjlighet till fyra års förlängning.

Varje vardag reser cirka 45 000 personer med Roslagsbanan.

Mellan Djursholms Ösby och Näsby Park reser cirka 2 000 personer en normal vardag.

Källa: Arriva, SL.