Kontrasten är stor mot de behov som Johan Skog ser. I sitt remissvar till trafikförvaltningen skriver han att förslagen är bra, men inte räcker för den växande pendlarkommunen Vallentuna.

Kapaciteten i tunnelbanan vid station Tekniska högskolan hör till det han vill få bukt med.

Ståplats i fullsatt tunnelbanetåg son gör uppehåll vid station i Stockholm,Sverige.

Ståplats i fullsatt tunnelbanetåg son gör uppehåll vid station i Stockholm,Sverige.

Mostphotos

Jobbpendlare från Vallentuna är vana vida att få trängas i morgonrusningen. Då strömmar resenärer från Roslagen ner i tunnelbanan både från bussar och tåg och det blir fullt på perrongen.

– Man måste vidta åtgärder på Röda linjen eftersom det ser ut som det gör vid Östra station. Projektet med att dra Roslagsbanan till T-Centralen via Odenplan blir klart först 2038 och det är väldigt långt fram. 

Så vad behövs?

– Ökad turtäthet exempelvis. Och kanske man kan även förstärka avgångarna för 608:an, det skulle kunna lätta på trycket.

Även på Roslagsbanan efterlyser han större kapacitet. I den frågan är han överens med trafikförvaltningen, som själva hoppas att fler nya x15p-tåg ska komma i trafik. Hittills körs bara ett av de nya tågen dubbelkopplat. Testkörningen tar längre tid än beräknat.

Därför är buss 608, som kör mellan Vallentuna och Humlegården, viktig. Den ville trafikförvaltningen dra ner på förra året, men Johan Skog betonar att Vallentunaborna behöver alternativa resvägar innan Roslagsbanan är fullt utbyggd.

Johan Skog kommunstyrelseordförande i Vallentuna kommun.

Johan Skog kommunstyrelseordförande i Vallentuna kommun.

Stefan Källstigen

Han efterlyser också bättre bussförbindelser i Karby/Brottby, något som kommunen framfört tidigare. Anropsbussarna på landsbygden, som fick stark kritik när de infördes för ett och ett halvt år sedan, behöver göras om till fasta linjer. Och för att få fler på landsbygden att upptäcka dem krävs informationskampanjer.

Vallentuna växer och redan nästa år flyttar de första invånarna in i Kristineberg. Då behövs förbindelser dit. Senast 2026 måste det finnas en fast busslinje, skriver Johan Skog.

Bättre än förra året

Hans önskemål för Vallentuna ligger långt ifrån trafikförvaltningens förslag. Men de är inte okända och har framförts tidigare.

– De här förslagen är ändå något bättre än de som kom förra året. Vallentuna är kanske inte direkt drabbat av nedskärningar, men det sker justeringar av trafiken i övriga delar av kollektivtrafiken som påverkar även Vallentunaborna negativt.

Trafikförvaltningen fattar beslut i oktober.