Få ridvägar när konsthall öppnar

Isa Westelius som har den egna hästen Morran i Gustasvbergs stall känner av trängseln på Sjörunden. ”Det är så trångt och så mycket folk där att det är nästan omöjligt att galoppera”, säger hon.
Isa Westelius som har den egna hästen Morran i Gustasvbergs stall känner av trängseln på Sjörunden. ”Det är så trångt och så mycket folk där att det är nästan omöjligt att galoppera”, säger hon.
Den kaosartade situationen med hästar, hundar, barnvagnar, joggare och byggtrafik på Farstalandet har länge varit en konflikthärd.

När nya konsthallen Artipelag öppnar kan det bli ännu värre.

I takt med att Värmdö kommun låtit JM bygga flera bostadsområden på Farstalandet kring stallet i Gustavsberg har bristen på ridvägar och tillgängliga beteshagar blivit allt allvarligare. Situationen är så katastrofal att ägarna länge velat sälja hela verksamheten.

För att i alla fall rädda ridskolan, med cirka 350 barn och ungdomar, har Värmdö kommun gått in med borgen för banklån för Gustavsbergs ryttarsällskap, som nu försöker driva verksamheten vidare.

För barnen på ridskolan är dock villkoren med bussar, lastbilar, joggare, och rädda småbarns­föräldrar med barnvagnar desamma.

– Klart att man blir nervös ibland, när det är mycket trafik och man har en ung häst. Man märker också att många inte vill ha oss här, säger Mikaela Lindström, 15 år.

Hon och kompisen Isa Westelius brukar rida på Sjöslingan, en sträcka på 40 minuter där det är svårt att få till lite galopp. Sjöslingan är nämligen också ett uppskattat promenad- och joggingstråk.

För att det inte ska bli så trångt där tar sig ryttare från stallet istället ut till bättre ridstråk via bilviadukten till väg 222 vid Hålludden. Samma väg används också för att ta hästarna till de få större sommarhagar som finns kvar.

Men den 4 juni öppnar den nya konsthallen Artipelag på Hålludden och trängseln i viadukten kommer att bli ohållbar. Anneli Svalenborn, verksamhetsansvarig på ridskolan, säger att klubben inte kan vara kvar om inte Värmdö kommun tar tag i frågan. Redan för ett halvår sedan slog klubben larm och tjänstemän från kommunen kom ut för att titta på lösningar. Men än har inget hänt.

På Värmdö kommuns tekniska avdelning håller man med om att situationen inte är hållbar. Kommunen får ofta in klagomål på bajsspillning och samtal från rädda fotgängare.

Kommunens fritidschef, Hans-Åke Antonsson, meddelar att förhandlingar om akuta åtgärdermen också långsiktiga lösningar, påbörjats med JM och andra markägare. Att det inte finns någon lösning innan Artipelag öppnar tar han med ro och han tycker inte att kommunen är ute i sista minuten.

– Det är många kommunikationsfrågor som ska lösas. Artipelagfrågan har gjort att arbetet tagit fart och att vi hittat en bra modell för hur man ska få fram fler ridstigar i framtiden, säger han.

Den nya modellen går ut på att ridklubbar går samman och sluter avtal med markägarna. Värmdö kommun ska sedan hjälpa till med kontakter, arbetskraft, maskiner och eventuell skötsel.

Värmdös politiker har också avsatt 3 miljoner kronor för ridstigar, vandringsleder och motionsspår. Pengarna ska räcka de kommande tre åren.

Petra Lundström, aktiv i ridklubben, är dock skeptisk till att man kommer att lyckas och något avtal med ridklubbarna har ingen på Gustavsbergs ridklubb hört talas om.

– Det vi har sett hittills är att Värmdö kommun stöttar i ord, men inte i handling. I över tio år har ett flertal personer, upprepade gånger, fört samtal med kommunens tjänstemän och absolut ingenting har hänt. Om Värmdö ska marknadsföra sig som hästkommun är det hög tid att man slutar att prata och agerar istället, säger hon.

Fakta

Stall för 80 hästar

Cirka 350 barn och ungdomar tar ridlektioner hos Gustavsbergs ryttarsällskap.

Stallet i Gustavsberg är lätt att nå. SL:s bussar stannar i närheten.

Klubben har till viss del tagit över handikappridningen som tidigare fanns på Värmdö ridklubb.

För tillfället finns det cirka 50 hästar i stallet – men det finns plats för 80.