Bildcollage över Täbys lokalpartiers Facebooksidor.
Så här ser Täbys lokal partier ut på Facebook.

Facebook rör om i den politiska grytan

Nyheter 

Sociala medier kommer att ha stor betydelse i framtida val, enligt experter. I kommunernas fullmäktigesalar är SD dvärgar, men på Facebook är de jättar. I Täby är SD tredje största parti på Facebook, hack i häl på Socialdemokraterna men långt efter Moderaterna.

Moderaterna i Täby är med 1 296 följare överlägset störst bland de lokala partierna på Facebook. Partiet har på lokal nivå en tydlig Facebook-strategi att nå ut inte bara till redan frälsta utan till ”alla Täbybor”.
– Vi försöker ha ett nyhetsvärde i det vi lägger ut, dels berätta för Täbyborna om vad partiet gör och dels berätta hur Täby styrs. Det är en effektiv kanal, tycker Fredrik Wevle, politisk sekreterare (M).

”Facebook är en effektiv kanal.”

Fredrik Wevle, politisk sekreterare (M)

(L) ligger efter (S) och (SD)

Med ett och ett halvt år kvar till nästa val har Mitt i Täby tittat närmare på hur de politiska partierna når ut på Facebook. Resultatet visar att stödet för partiernas lokala Facebook-sidor i vissa fall ser helt annorlunda ut än deras nuvarande mandat i fullmäktige. Det gäller framför allt för Sverigedemokraterna och Liberalerna.
Liberalerna som var andra största parti i senaste kommunvalet i Täby når inte i samman utsträckning potentiella följare på Facebook. Både S och SD har fler följare där.
– Uppenbarligen bygger våra valframgångar på annat än Facebook, säger Joel Furvik, politisk sekreterare (L).
Alla kommunfullmäktiges partier i Täby har en Facebook-sida, men det skiljer mycket mellan hur aktiva partierna är och hur stort engagemang inlägg skapar.

M-märkt Facebook skapar debatt

Moderaterna lägger varje vecka ut kommunalrådet Leif Gripestams nyhetsbrev, som nästan alltid får både kritiska frågor och hejarop. Det blir ibland också debatt mellan dem som kommenterar, men mycket sällan går Fredrik Wevle eller Leif Gripestam själv in i tråden och diskuterar.
– Det är inte en helt fri debattvägg. Men samtidigt ska man få tycka till utan att få en pekpinne, säger Fredrik Wevle.

Sociala medier de nya valstugorna?

Facebook är ett allt viktigare redskap för partierna att nå ut.
– Förut hade man mer möten med väljare ute valstugor och på gatan men vi märker att de samtalen blir mer och mer på sociala medier, på Facebook i kommentarsfälten, konstaterar Joel Furvik (L), som vill att medlemmarna också ska vara aktiva i andra Täby-grupper på Facebook.
Facebook är ett praktiskt, enkelt och billigt verktyg, framhåller flera.
– Facebooksidan är ett bra sätt att nå ut. Oftast när vi får nya medlemmar så har de tittat på Facebooksidan och tycker att det har känts rätt, säger Annica Gryhed, oppositionsråd (S), som sköter både sin egen officiella Facebooksida, en blogg och lokalpartiets Facebook.

LÄS MER: Mediestrategen om Facebooks stora betydelse i kommande valkampanjer

USA-valet visar vägen

De fyra parti-representanter Mitt i Täby talar med är övertygad om sociala medier ökar i betydelse.
– Det är bara att se valet i USA som i mångt och mycket vanns på social medier, säger Joel Furvik (L), som är nyanställd som ansvarig för kommunikation och vill att lokalpartiet ska gasa på Facebook framöver.

SD störst i Södra Roslagen

Mitt i:s kartläggning visar att Sverigedemokraternas lokala facebookgrupper i Södra Roslagen – Danderyd, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker – samlar långt mer engagemang än de traditionella partierna. SD:s lokala sidor har i skrivande stund 4 425 följare, vilket gör dem större än alla övriga partier.
– Det var överraskande. Jag hade inte alls koll på detta, säger Annica Gryhed (S).


Största på Facebook i Södra Roslagen

Fotnot: Totalt antal som följer lokalpartiernas Facebookssidor i Södra Roslagen, Danderyd, Täby, Vallentuna, Åkersberg och Vaxholm (februari, 2017)


Kanske kan engagemanget på Facebook ge en fingervisning hur bra partierna är på att väcka opinion och värva röster, vilket kan ge resultat i valet 2018. SD:s framgångar på Facebook hamnar då i ett annat ljus.
– Jag tror att sociala medier kommer att ha en stor betydelse i kommande val och att det är viktigt att man får fler budbärare. Det kan ju tyda på att SD har en god mobilisering, säger Annica Gryhed.

”Kan känna oro”

SD som fick ynka 3,42 procent i kommunvalet i Täby 2014 hoppas förstås att Facebook siar om framtiden.
– Många andra partier kommer att stå förvånade som fågelholkar när vi susar fram i valet. Jag är inte förvånad siffrorna på Facebook, säger Dennis Ekström, som jobbar för Stockholms läns distrikt och sitter med i arbetsgruppen SD Täby-Vaxholm.
För de etablerade partierna i Täby är det ju något av en kalldusch att lokala SD:s Facebooksida – trots att den knappt uppdateras – har 417 följare.
– Självklart kan jag känna oro när ett främlingsfientligt parti växer på alla möjliga sätt, men man ska inte dra för stora växlar på antal följare på Facebook, säger Joel Furvik (L).

”Självklart kan jag känna oro när ett främlingsfientligt parti växer på alla möjliga sätt”

Joel Furvik, politisk sekreterare (L).

LÄS MER: Mediestrateg Brit Stakston: ”Facebook är viktigast”


Så många följare har Täbys partier på sina Facebook-sidor

Fotnot: Statistik hämtad 3 mars 2017

 

Rösternas fördelning i kommunalvalet 2014

Källa: Valmyndigheten

 

 

 

Fler nyheter från Stockholm

Kultur

Snart utses Huddinges bästa poeter

Nyheter

Katten Abbey hemma efter den hemska branden

Nyheter

Migrationsverket: Vi kommenterar inga datum

Anders Nicolaysen, it-värd på Skärholmens bibliotek lär ut sina kunskaper till besökare
Nyheter

Anders ger första-hjälpen i digital teknik

Ulrika Sundset, Malin Johansson och Per Hoflin
Nyheter

Starka reaktioner på ambulansens utsatthet

Nyheter

Årstafältet överklagas igen