Min lokala hjälte

Familj tvingas slåss för assistent i skolan

Kaysa, 10, har adhd. Hennes familj har fått kämpa för att hon ska få en assistent i skolan.

Utan assistent finns risken att Kaysa inte vill gå till skolan.

– Jag har varit hemma ofta under hösten. Ibland flera dagar i veckan. Då kanske jag tittar på film. Fast jag gillar matte, bild, slöjd och idrott. Jag vill bli psykolog, säger Kaysa.

Kaysas diagnos, adhd, gör att hon har svårt att fokusera på skoluppgifterna utan hjälp från en vuxen.

Därför har Kaysa haft en egen assistent i skolan. Men när denne togs bort inför höstterminen började Kaysa stanna hemma från skolan.

– De tyckte att hon klarade sig bra ändå. Men hon klarade sig just för att hon hade en assistent, säger hennes mamma Carina.

Utan extra hjälp har Kaysa svårt att kontrollera sina känslor.

– En assistent kan lugna ner henne, så att hon inte hamnar i slagsmål, säger Carina.

Under hösten har hennes mamma engagerat sig för att hon ska få tillbaka en assistent.

Nu har kampen gett resultat – i alla fall tillfälligt. I förra veckan fick Kaysa tillbaka en assistent.

Beslutet gäller höstterminen ut men mamma Carina hoppas att dottern får fortsatt hjälp i vår.

– Hittills har vi fått besked terminsvis. Du måste kriga för att få hjälp till ditt barn och det skapar en oro. Snart orkar familjen inte mer, säger hon.

Karlbergsskolans rektor, Karin Oldfield, kan inte uttala sig om Kaysas enskilda situation.

– Beslut om assistent tas av rektor men arbetas fram i dialog med vårdnadshavare. Resursen utvärderas regelbundet och nya beslut tas i samband med uppföljningar, säger hon.

Enligt Carin Ekström, enhetschef för kommunens resurscentrum, är det ovanligt att barn med adhd stannar hemma från skolan.

– I de flesta fall brukar familj och skola hitta bra samarbetsformer, säger hon.

Alf Johansson, utredare Skolinspektionen, säger att familjer inte ska behöva kriga för att få rätt hjälp.

– Alla barn har rätt till stöd. Men skolan avgör vilken hjälp som är relevant och hur den ska ges. Skolan fördelar resurserna och kan ha en annan uppfattning än föräldrarna, säger Alf Johans­son.

Fakta

Många klagar på bristande hjälp

En av de vanligaste anmälningarna till Skolinspektionen rör barn med särskilda behov, då familjer varit missnöjda med den hjälp de fått av skolan.

Om Skolinspektionen utreder en anmälan kan myndigheten kräva att skolan åtgärdar eventuella brister i hjälpen.

Beslut kan överklagas till Skolväsendets överklagandenämnd.

Källa: Skolinspektionen