Gult den nya färgen efter miljard-försäljning

Yrsa Rasmussen och Jannika med en gul duk att hänga från balkongen eller fönstret.
Yrsa Rasmussen och Jannika med en gul duk att hänga från balkongen eller fönstret.
Både Hyresgästföreningen och boende på Albyberget är missnöjda med affärerna kring Albyberget.
Efter försäljningen av bostäderna till D Carnegie & Co. för 1,6 miljarder kronor ordnade Hyresgästföreningen ett möte för att svara på frågor från upprörda boende.

Många var upprörda på mötet i måndags. Det riktades inte bara kritik mot de nya ägarna Carnegie, Mitt Alby och de politiker i Botkyrka kommun som fattat beslut om att sälja utan även mot Hyresgästföreningen som kritiserades för att lägga för mycket ansvar på hyresgästerna mot hyresvärdarna.

– Hyresgästföreningen måste visa musklerna och sätta press även på kommunen för att de ska agera, sade en kvinna i publiken.

”Bättre på att föra debatten”

Zeljko Kranjec, jurist och Linnea Johansson från lokala Hyresgästföreningen på Albyberget på mötet i Grindtorpsskolan. Foto: Anders Björklund

Hyresgästföreningens jurist Zeljko Kranjec svarade att läget och hyror skulle vara ett annat utan föreningen. Men vad gällde kommunen sade han:

– Ni är bättre på att föra debatten med politikerna om att de svikit er.

Betyder ”not welcome”

På plats fanns också Yrsa Rasmussen och Jannika Ojeda Meftah från nätverket ”Grannar på Albyberget”. De ser nätverket som ett komplement till Hyresgästföreningen och ordnar bland att felanmälningsstugor för att hjälpa boende. I samband med Botkyrkabyggens försäljning av Albyberget 2013 protesterade boende med rött som färg. Nu gäller gult.

– Den betyder ”not welcome” och är något som folk kan hänga ut från fönstren, sade han.