ANNONS

Färjan har lämnat Frihamnen – kemisk reaktion bakom sjödramat

Färja på grund utanför Lidingö
Efter att ha gått på grund bogserades fartyget tillbaka till Frihamnen igen.
Färjan Princess Anastasia gick på grund utanför Lidingö på onsdagkvällen – med över 1 000 passagerare ombord.
Nu har färjan fått grönt ljus och kommer under torsdagsmorgonen fortsätta sin resa mot Finland.
ANNONS

Det var 1 065 personer ombord på färjan, Princess Anastasia, som gick på grund utanför Lidingö, vilket Expressen var först med att rapportera om.

– Den hade precis gett sig av från Stockholm mot Finland. Den hade väldigt låg fart, sade Emelie Boyd, presskommunikatör på Sjö- och flygräddningscentralen.

Vid 19-tiden på onsdagskvällen hade färjan glidit av grundet och bogserades in i Frihamnen där den stora båten har sin egen plats.

Färja på grund Lidingö

Lidingöbon Sara Larsson fotograferade Princess Anastasia när fartyget bogserades nedanför Larsberg på väg tillbaka till Frihamnen.

Fortsätter sin resa

Efter en extra natt i Frihamnen, för både färjan och dess passagerare, har den nu fått grönt ljus att fortsätta sin resa, skriver Dagens Nyheter. Transportstyrelsen inspektörer kontrollerade färjans skrov med dykare under torsdagsmorgonen och hittade en buckla. Bedömningen är ändå att färjan är sjövärdig. Den går nu enligt plan enligt rutten Sankt Petersburg – Helsingfors – Stockholm – Tallinn – Sankt Petersburg.

Kemisk reaktion bakom sjödramat

Enligt Transportstyrelsen var det en kemisk reaktion i bränslet som orsakade onsdagskvällens sjödrama. Dieselntankningen som fartyget hade gjort i S:t Petersburg reagerade av oklar anledning på bränslet det hade tankat med i Stockholm och gjorde att propellrarna slutade snurra.

– Bränslet har koagulerat och täppt igen filtren i generatorerna. Om generatorerna inte får någon ström stannar maskineriet, säger Tomas Åström vid kris- och beredskapsenheten på Transportstyrelsen till tidningen.

Fartyget blev svårmanövrerat och gick därför upp på en grynna och fastnade.

ANNONS

– Utan fart är det svårt att styra ett fartyg så den gled sakta fram i en knop, vilket är cirka två kilometer i timman. Allt gick väldigt lugnt till och ingen kom till skada, säger Tomas Åström.

Texten har uppdaterats.