ANNONS

Färjechef: ”Vissa båtägare provocerar linfärjan”

Lars Hahn och Kent Flat på linfärjan, som varit med om flera incidenter sedan starten.
Lars Hahn och Kent Flat på linfärjan, som varit med om flera incidenter sedan starten.
Sedan linfärjan startade har ett 15-tal incidenter inträffat i sundet.

En motorbåt har kört in i vajern, linfärjans broms har inte fungerat och många båtar har kört för nära vajern.
ANNONS

– Besättningen upplever att vissa båtägare provocerar fram situationer, säger Lars Hahn på Färjerederiet.

Sedan linfärjan till Vaxholms kastell hade premiär den 29 april har ett 15-tal incidenter inträffat, som Färjerederiet rapporterat om.

Framför allt har många båtar kört för nära vajern. Detta trots att Färjerederiet tycker att de gör allt för att visa på att färjan är där – med blixtljus, skyltar, varningssignaler och en utökad besättning som varnar förbipasserande båtar.

Lars Hahn, chef för Kastelletleden på Färjerederiet, hänvisar till Sjöfartsverkets föreskrifter som säger att mindre båtar måste gå öster om Kastellet.

– De båtar vi har problem med är inte de som ska till macken, de kör sakta, även om de kan gå runt Kastellet med. Det är de som passerar sundet som kan köra för fort.

En av rapporterna handlar om en båt som passerade i 20 knop förbi linfärjan, långt över tillåten hastighet, och nästan krockade med vajern.

Även en motorbåt har kört in i vajern. På själva färjan har vajern gått sönder och vid ett tillfälle har inte bromsen fungerat.

Det sistnämnda ledde till att färjan inte kunde anlägga tillräckligt nära land en gång, så att passagerarna fick gå över till land under övervakning av besättningen.

Åtta turer har också ställts in när färjan varit avstängd för att en vajer skulle lagas.

ANNONS

En åtgärd från Färjerederiet är nu att försöka få ner vajern djupare i vattnet, så att det blir svårare att köra på den.

Olika problem med färjan har även lett till att den går mer sällan än vad det var tänkt, som mest med halvtimmestrafik i stället för kvartstrafik.

– Ambitionen är att köra kvartstrafik till midsommar, säger Lars Hahn.