Nu ska färjorna i Sjöstan bli miljövänligare

Båtarna har kört i Sjöstan sedan 2001. De är gratis, eftersom en bro inte gick att bygga.
Båtarna har kört i Sjöstan sedan 2001. De är gratis, eftersom en bro inte gick att bygga.
Färjetrafiken mellan Sjöstan, Södermalm och Henriksdalshamnen ska bli snällare mot miljön.
Om tre år ska andelen förnybart drivmedel vara minst 90 procent.

Ett nytt avtal ska skrivas om färjetrafiken som går mellan Luma i Hammarby Sjöstad, Barnängsbryggan på Södermalm och Henriksdalshamnen för åren 2019-2021.

Upphandlingen vanns av Ressel rederi, som drivit trafiken sedan 2005.

Mer biodiesel

Ett krav från stadens sida är att öka andelen förnybart bränsle, det vill säga biogas, bioetanol, biodiesel eller el som är producerad med vatten-, vind-, sol- eller vågkraft.

Från och med den 1 juli 2019 ska andelen förnybart drivmedel vara minst 20 procent och sedan öka till 50 procent året därefter och hela 90 procent 2021.

Staden ska betala Ressel rederi 13,5 miljoner varje år för att sköta färjetrafiken, som är gratis för resenärerna.

Fakta

Båttrafiken ersatta bro

När Hammarby Sjöstad skulle byggas i slutet av 1990-talet planerades för en gång- och cykelbro över Hammarby Sjö.

Men utredningar visade att bron inte gick att bygga, framför allt på grund av krav från Sjöfartsverket.

Lösningen blev istället en färjelinje mellan Lumabryggan i Sjöstaden och Barnängsbryggan på Södermalm.

Sedan 2011 utökades färjetrafiken till att även omfatta en förbindelse mellan Barnängsbryggan och Henriksdalshamnen.

Under de tre första åren, mellan 2011-2014, medfinansierades den nya sträckan med en miljon kronor per år av byggaktörer i området.

Källa: Stocholms stad