Hård kritik mot farlig arbetsmiljö i Förbifarten

Vi fick följa med Linus Levinson, Trafikverket, ner i Förbifart Stockholms tunnlar vid Skärholmen (e av ramptunnlarna för bussar). Den 5 maj är det öppet hus för allmänheten. 30 meter under marken sitter Tomas Hedquist och borrar små hål för att sätta i sprängmedel så de kan spränga tunneln. Foto: Anna Z Ek
Borrning i berget, i en av tunnlarna under Skärholmen.
Blockerade utrymningsvägar, dåligt märkta kemikalier och djupa rörgravar utan fallskydd.
Det hittade Arbetsmiljöverket vid en inspektion av Förbifart Stockholm, i Kungens kurva, Skärholmen och Sätra.

Den 17 oktober gjorde Arbetsmiljöverket en stor inspektion av arbetsmiljön i tunnlarna till Förbifart Stockholm, i Skärholmen, Sätra och Kungens kurva.

Inspektörerna hittade många brister. Flera av dem utsatte arbetarna för fara:

*Det fanns pumpgropar utan skydd och djupa rörgravar där bara plastband fungerade som ”staket”.

*Flera utrymningsvägar var blockerade eller felaktigt markerade.

*Vissa kemikalier var dåligt märkta och förvarades ihop med annat material.

*Arbetsbelysningen var för svag i flera tunnlar.

*Oskyddade elkablar.

*Svetsare hos en underentreprenör arbetade utan andningsskydd. De bar heller inte hjälm, vilket är ett krav vid arbete under jord.

*Dessutom fick Subterra, Trafikverkets entreprenör, kritik för att kunskapen om arbetsmiljöregler varierade mellan olika arbetslag och för att man bara gjorde skyddsronder på dagtid, trots att arbetet pågår dygnet runt.

Bristerna skulle vara åtgärdade senast den 23 november. Är det gjort?

– Ja. Subterra, som är vår entreprenör, har bara en punkt kvar. Det är att skapa en organisation som gör att det alltid finns personal med kunskaper om arbetsmiljö på plats. Det ska vara gjort den 13 december, säger Erik Lindgren, Trafikverkets projektenhetschef för tunnlarna i Förbifart Stockholm.

Har Trafikverket kvar förtroendet för Subterra?

– Ja, absolut. Vid en inspektion i våras hittades inga brister. Sedan har arbetsplatsen utökats och nya moment tillkommit. Därför är Arbetsmiljöverkets inspektioner så bra. De gör att vi får reda på brister och kan åtgärda dem.