Farlig skolväg efter slopad busstur

Föräldern Mona Svensson Puhakka anser att SL bör sätta in några extra avgångar varje dag så att skolbarnen återfår sin direktbuss. Här står hon med barnen Andreas och Sofia samt grannen Jessica Ekhagen och hennes son Oliver.
Föräldern Mona Svensson Puhakka anser att SL bör sätta in några extra avgångar varje dag så att skolbarnen återfår sin direktbuss. Här står hon med barnen Andreas och Sofia samt grannen Jessica Ekhagen och hennes son Oliver.
Dubbla restider och livsfarligt spring när barnen korsar Vaxholmsvägen för att byta buss. Det är resultatet för Svinninges skolbarn, sedan direktbussen mot Täby togs bort.

Föräldarna rasar, men Arriva har ingen lösning i sikte.

I mitten av januari kom SL:s nya tidtabeller. Buss 629 försvann och ersattes av linje 683. Den går direkt mellan Åkersberga, Svinninge och Danderyd utan att stanna vid flera hållplatser i Täby, som den tidigare bussen gjorde.

Det har gjort att direktförbindelsen försvunnit för alla Svinningebarn som går i skolan i Täby.

Resultatet är dubbla restider och föräldrar som skjutsar och hämtar barnen varje dag med bil. Dessutom springer betydligt fler vuxna och barn över Vaxholmsvägen för att byta buss mot Svinninge än tidigare.

– Det känns helt bakåtvänt att mina minsta barn ska åka nästan till Åkersberga varje dag för att göra ett byte, säger Mona Svensson Puhakka.

Hon står på den kolsvarta busshållplatsen vid Rydbo Saltsjöbad, ihop med sina barn och en grannfamilj.

– Det som också är helt ohållbart, är situationen vid Kulla vägskäl. Nu tvingas många barn och vuxna springa över vägen för att byta buss. Jag har lika mycket ångest varje dag för min äldsta son som gör det, berättar Mona Svensson Puhakka.

Hennes granne, Jessica Ekhagen, berättar att hon nu både skjutsar och hämtar barnen med bil varje dag, för att slippa dubbla restider och Kulla vägskäl.

– Jag känner mig tvingad till det, konstaterar hon.

Syftet med förändringen var att skapa en direktbuss för Svinningeborna till Danderyd. Men kommunen har tagit emot många klagomål från upprörda Svinningebor, främst från föräldrar vars barn drabbas.

Johanna Nützmann, trafikplanerare på Österåkers kommun, förstår att många barnfamiljer känner sig bortglömda.

– Barnen är beroende av bussen. Självklart vill vi att kollektivtrafiken fungerar för dem, säger hon.

Det är ju vansinnigt att gå över Vaxholmsvägen.

– Verkligen. Trafikverket planerar att bygga en gång- och cykeltunnel där.

Inför tidtabellskiftet i höst ska hon gå igenom alla synpunkter så att Arriva, SL:s entreprenör, har möjlighet att göra förändringar i tidtabellen.

Men tills dess att gång-och cykeltunneln är byggd vid Kulla vägskäl hänvisar hon till Arriva. De skulle kunna flytta på Vaxholmsbussens hållplats på Vaxholmsvägen, så att bussen i stället stannar inne i vändslingan vid Svinninges infartsparkering, precis som andra bussar gör.

– Men då blir det förlängda restider till Vaxholm, säger Ola Insulander, informatör på Arriva.

Hur mycket längre blir restiden för Vaxholmsbussen?

– Några minuter.

Är det inte värt det så att barnen slipper riskera att köras på?

– Det finns inga planer på det just nu, säger Ola Insulander.

Enligt honom finns det heller inga planer på att förändra buss 629 just nu, så att skolbarnen återfår sin -direktbuss.

Fakta

Fler bussar som förändrats

Linje 622 har fått morgonavgångarna justerade från Skärgårdsstad för att anpassa skolan i Margretelund.

Linje 624 har fått nya morgonavgångar som ger 10-minuterstrafik.

Linje 670 har fått 15-minuterstrafik vardagar dagtid mot tidigare 20-minuterstrafik.

Vilka fler busslinjer har förändrats? Gå in på Mitti.se/sodraroslagen och läs.

Källa: Arriva