ANNONS

Farliga bron ska bytas ut – men inte förrän efter 2022

Hal bro mellan Rissne och Ursvik i Sundbyberg
Bron, som går över Enköpingsvägen, blir extremt hal när temperaturerna sjunker under vinterhalvåret.
Den hala cykelbron mellan Ursvik och Rissne beskrivs som farlig av politiker och har varit "tillfällig" sedan början av 10-talet. En ny och bättre bro ska byggas – men den kommer inte vara klar förrän tidigast 2022.
ANNONS

Bron mellan Rissne och Ursvik i Sundbyberg har fått svidande kritik från både politiker och cyklister.

Bron, som till en början kallades för ”tillfällig” av kommunen, har många år på nacken och ska ersättas med en permanent bro.

Men det kommer förmodligen ta flera år innan den nya bron är på plats.

Cyklister rasar mot hal bro – har varit ”tillfällig” i flera år

Hal bro mellan Rissne och Ursvik i Sundbyberg

Foto: Elin Angvarson

Kan bli klar tidigast 2022

Tomas Lindvall, teknisk chef i Sundbyberg, förklarar att den tillfälliga bron var tänkt att vara just tillfällig och inget annat.

Den nya, permanenta bron skulle byggas i samband med utbyggnaden av tvärbanan som ska gå genom området. Men planerna för tvärbanan har skjutits fram till 2022 – och innan dess kommer inte ny bro kunna byggas.

ANNONS

Det betyder att en ny bro inte kommer bli verklighet förrän absolut tidigast 2022.

Kan inte asfalteras

Problemet med den nuvarande bron är att underlaget är gjort av aluminiumplåt. När plåten blir kall förvandlas underlaget till en isbana. Det hjälper varken att sanda eller salta.

2017 utlovade Stefan Bergström (C), stadsmiljö- och exploateringskommunalråd, på Twitter att han skulle prata med tjänstemännen och se till att bron fick nytt underlag till vintern 2017, men så blev det inte.

Tomas Lindvall förklarar att de sett över flera alternativ. De har bland annat kollat om bron skulle kunna asfalteras, men det är inget fungerande alternativ, visar det sig. Brons konstruktion håller nämligen inte för det.

Hal bro mellan Rissne och Ursvik i Sundbyberg

Den tillfälliga bron byggdes i början av 10-talet. Foto: Elin Angvarson

”Hade tjänstepersonerna vetat…”

Enligt Tomas Lindvall var det Trafikverket och Sundbybergs stad som bestämde att bron skulle byggas. Han bedömer att tjänstemännen hade tänkt annorlunda med facit i hand.

– Hade tjänstepersonerna vetat att bron skulle bli kvar så länge hade de nog planerat den lite bättre och med en mer långsiktig konstruktion, säger han.

Mycket bättre än ingenting.

Alternativet: stänga bron helt

Tomas Lindvall menar att det enda alternativet som finns kvar är att stänga av bron helt under vissa delar av året – men eftersom länken är viktig för gående, cyklister och cykelpendlare kommer det inte att ske.

Han framhåller att de är medvetna om att bron blir hal vintertid, men att de gör vad de kan för att underhålla den och informera om halkrisken.

– Bron som finns där nu är mycket bättre än ingenting. Alternativet skulle innebära mycket längre sträckor för de flesta som använder den idag om vi skulle tvingas stänga den, avslutar Tomas Lindvall.