Farliga dörrar på Nockebybanan väcker fortsatt ilska hos äldre

"Nockeybanans dörrar borde fungera som en hiss, där kläms man inte" säger Anders Bergström
"Nockeybanans dörrar borde fungera som en hiss, där kläms man inte" säger Anders Bergström
Arrivas utspel om att äldre behöver utbildning för att lära sig att åka tåg har mött stor kritik bland Brommabor. Under torsdagen hölls kurs för seniorer i Nockeby backe.
– Urdåligt möte, säger en av de närvarande.

– Vi vill ha en säker transport. Och det här mötet har inte gjort att vi vågar åka Nockebybanan igen, säger Anders Bergström.

För några veckor sedan skadades hans fru svårt och fick flera frakturer när hon klämdes i dörrarna på Nockebybanan. 

– Hon är alldeles traumatiserad av det här och är fortfarande ängslig, säger han.

”Nockebybanan fri från klämskador”

Under torsdagen var Anders Bergström och ett 80-tal andra åhörare med på Arrivas cirka 40 minuter långa utbildning och informationsmöte för äldre, som hölls på seniorboendet SVPH.

– Det är första gången vi håller en sådan här träff, säger Petrus Sarmento, driftchef på Arriva.

Under mötet ställdes flera kritiska frågor till Arriva, som sköter trafiken på Nockebybanan.

Utbildning i tåkåkning.

Petrus Sarmento, längst fram till höger, höll i kursen. Foto: Ida Leveby Andersson.

Flera vittnade om skador efter att de inte hunnit på tåget innan dörrarna slagit igen och skadat dem. Men enligt Arrivas kommunikationschef Christer Ekelund, har inga klämskador rapporterats de senaste 1,5 åren.

– Hade det funnits stora problem så hade vi vetat om det. Det syns inte i statistiken, säger han.

”Sjukt” att skylla på de äldre

Initiativet att hålla utbildning i hur de äldre ska åka tåg säkert har skapat starka reaktioner hos Brommaborna, som menar att ansvaret felaktigt hamnar hos de äldre.

”Det är väl det grövsta? Håll dörrarna öppna tillräckligt länge istället!” och ”Vilket sjukt resonemang. Det är förarens ansvar att kolla så alla resenärer stigit på tåget innan han/hon stänger dörrarna” är några av reaktionerna.