Farligt på Lingsbergsvägen

Bo Pahlén i backen där två bilar krockade i början av november.
Bo Pahlén i backen där två bilar krockade i början av november.
Potthål, branta backar och tvära kurvor. I flera år har de som bor på Lingsbergsvägen velat ha lägre hastighetsbegränsningar och bättre vägbeläggning. Trafikverket säger nej.
Efter en olycka på den slingriga kulturvägen vill Bo Pahlén på Lingsbergs säteri att något görs.

Lingsbergsvägen går nordost från Lindholmsvägen i centrum upp mot Angarn och gamla Norrtäljevägen. Vägen går förbi järnåldersgravfält och runstenar, gamla gårdar och stenmurar. Som många andra kulturvägar är den både slingrig och kuperad.

Vid Gröndal tar asfaltsbeläggningen slut. Sedan är det grusväg upp till Vadaby och där uppstår ofta potthål och ojämnheter.

Lingsbergsvägen förra sommaren.

Bo Pahlén bor på Lingsbergs säteri och tillsammans med sina grannar har han försökt övertyga kommunen och Trafikverket om att sänka hastighetsgränsen och framför allt få bättre beläggning.

– De hyvlar av den ibland. Men det dröjer bara någon vecka innan det kommer massor med gropar igen. På vintern är den förskräcklig, säger han. På sommaren blir det dammigt.

Vi kör ett hundratal meter norrut från säteriet. Där finns en backe som följs av en skarp kurva. Klart knepigt att hantera om det är halt och man förlorar väggreppet i backen. Småincidenter sker titt som tätt.

– I vintras var det fyra bilar och en skolbuss som kanade nerför den här backen och fick plåtskador. Det händer ofta. Om det kommer tyngre fordon vägrar de att köra där eftersom det inte går att stanna i en brant och isig backe. 

Också här ligger hastighetsgränsen på 70.

– Vi skulle förstås hellre ha 40, säger Bo Pahlén.

Lingsbergsvägen i december förra året.

I början av november kolliderade två bilar här. Enligt polisrapporten kom en av dem ut på fel sida och körde in i den andra. Den vållande föraren fördes till Danderyds sjukhus med okända skador.

Vid Gröndal slutar kommunens ansvar för vägen och Trafikverket tar över. Kommunstyrelsen skrev så sent som för ett år sedan till Trafikverket, och uttryckte önskemål om bättre beläggning.

Kulturväg

Några sådana planer finns inte på myndigheten. Trafikverket har klassat Lingsbergsvägen som kulturväg och då bör den bevaras så intakt som möjligt blev deras svar. Dammfri beläggning skulle bli för dyrt och kräva för mycket underhåll. Och 70-gränsen behålls eftersom det enligt Länsstyrelsen inte kör tillräckligt många bilar bortom Gröndal för att motivera en sänkning av hastigheten.

– Vi har sagt att vägen är dålig i fyra år, säger Bo Pahlén. De svarar bara att de inte har tid och råd. Jag tycker det är märkligt att de inte är intresserade av att åtgärda den.