Färre avgångar i rusningstrafiken

Färre avgångar från Spånga station i rusning och tåg som kör förbi. Det kan bli konsekvenserna om ett förslag från trafikförvaltning går igenom senare i höst.

När Citybanan till slut öppnar år 2017 kommer pendeltågs­trafiken i länet plötsligt ha kapacitet för fler tåg. Ändå kan vissa stationer få färre avgångar än idag. En av dem är Spånga station som i dag har 10-minuters-trafik i rusning men i framtiden kan få 15-minuterstrafik. Allt beror på vad politikerna i trafiknämnden beslutar någon gång i oktober-november.

– Jag tycker det låter väldigt bekymmersamt om det är något man gör allvar av. Det är trångt på tågen redan i dag på vissa avgångar, säger Sus Andersson (MP) i Spånga-Tensta stadsdelnämnd.

Bakgrunden är en utredning från trafikförvaltningen som just nu är ute på remiss till kommunerna.

I den finns två huvudförslag för framtidens pendeltågstrafik. Det första förslaget går ut på att sätta in fler turer. Det andra går ut på att köra fler turer men låta några av tågen köra förbi vissa stationer med så kallat skip-stop. En av stationerna som i så fall ska hoppas över är Spånga station. Även Bro, Rönninge och Östertälje kan få färre avgångar än i dag.

Tanken med skip-stop är att underlätta för resenärerna som reser från vissa större knutpunkter som till exempel Jakobsberg, Barkarby och Sundbyberg.

En positiv inverkan på Spånga station kan, enligt utredningen, bli att det inte blir lika trångt på de ordinarie turerna.

Jag tycker det låter väldigt bekymmersamt om det är något man gör allvar av.