Färre avgångar på åtta busslinjer

Lina Georgsson åker ofta 551:an när hon hälsar på sina föräldrar i Järfälla. Hon är upprörd över nedskärningarna i turerna. ”Det är hemskt tråkigt för det här är den enda bussen jag använder.”
Lina Georgsson åker ofta 551:an när hon hälsar på sina föräldrar i Järfälla. Hon är upprörd över nedskärningarna i turerna. ”Det är hemskt tråkigt för det här är den enda bussen jag använder.”
Färre avgångar väntar åtta busslinjer i Järfälla. Viksjö, Stäket och Söderhöjden drabbas hårdast.

– Förslaget är helt oacceptabelt. Järfälla är en kommun som växer så det knakar, det logiska­ vore att förstärka kollektiv­trafiken, säger Claes Thunblad (S).

300 miljoner saknas i intäkterna från kollektivtrafiken. För att spara in 100 miljoner föreslår trafikförvaltningen förändringar i totalt 133 busslinjer i länet. De flesta linjer får färre turer, en del dras helt in. I Järfälla berörs åtta linjer.

Flera av de åtta är linjer som trafikerar till och från pendeltågsstationer. Linje 548 som går mellan Kallhälls station och Stäket går från 15- till 30-minuterstrafik på vardagar och från 30- till 60-minuterstrafik på helger. Liknande förändring görs på linje 551 som trafikerar sträckan Jakobsbergs station-Viksjö.

Ringlinjen som går mellan Jakobsbergs station och Söderhöjden går från en turtäthet på 7,5 minuter till 15 minuter i rusningstid.

Linda Sjöborg jobbar på Stockholms universitet, bor i Järfälla och åker 551:an fem gånger i veckan.

– Det känns redan nu frustrerande att bussen går var 30:e minut. Att sitta och vänta en timme är inte okej. Jag kommer förmodligen att välja bilen om de drar in fler turer, säger hon och fortsätter:

– Barnen är de som påverkas mest. De åker mycket buss till sina kompisar och hem från skolan. Nu kommer vi att behöva skjutsa mycket mer, säger Linda Sjöborg.

Att man sparar in på linjer till pendeltågen är bakvänt menar kommunstyrelsens ordförande Claes Thunblad (S).

– Vi vill ju att fler tar bussen till pendeln, inte bilen. Förslaget är i helt fel riktning. I Stäket och Viksjö har vi redan ett problem att för många tar bilen. Hela kommunen drabbas i det här förslaget, men Viksjö, Stäket och Söderhöjden framförallt. För att vi ska ställa ­bilen måste det satsas på kollektivtrafiken.

Cecilia Löfgreen (M), oppositionsråd i Järfälla kommun, ­menar att neddragningsförslaget framtvingats i och med att förslaget om höjd SL-taxa röstades ner i våras.

– Neddragningen är en konsekvens av att Socialdemokraterna tillsammans med Sverigedemokraterna plockat bort 500 miljoner från SL:s budget. Politik är på riktigt och hur man agerar i landstinget påverkar människors vardag, säger hon i ett pressmeddelande.

Enligt trafikförvaltningen är det planerat att senast den 11 oktober lägga en beställning på trafiken till bussentreprenörerna – Nobina i Järfällas fall – och att förändringarna ska träda i kraft den 11 januari 2016.

Claes Thunblad tror dock inte att sista ordet är sagt.

– Förvaltningen har gett ett förslag som vi kommer gå emot stenhårt. Jag hoppas det blir en stridsfråga i hela Stockholmsregionen. Jag tror och hoppas att förslaget inte kommer att genomföras, säger han.

Trafiklandstingsborgarrådet Kristoffer Tamsons (M) i sin tur menar att flera andra åtgärder krävs för att få en budget i balans för år 2016.

– Jag har varit tydlig med att ta i hårdare mot fusk och tjuvåkning, och med att få ner kostnader på konsulter och administration.

Vi vill ju att fler tar bussen till pendeln, inte bilen. Förslaget är i helt fel riktning.Claes Thunblad (S)

Fakta

Flera linjer får hälften så många avgångar

Linje 541: Dras ner till 15-minuterstrafik i rusnings­tid. Avgångar som endast trafikerar Vällingby–Växthusvägen dras in.

Linje 542: Turerna minskas till 30-minuterstrafik kl. 09–15 vardagar.

Linje 544: Minskas till 7,5-minuterstrafik i rusningstid.

Linje 547: Får 60-minuters­trafik kl. 09–15 och 19–06 på vardagar, samt under helger kl. 18–11.

Linje 548: 30-minuterstrafik på sträckan Kallhäll–Stäket vardagar. Linjen dras in i sin helhet på sträckan Norra Stäket–Kungsängen under vardagsförmiddagar. 60-minuters­trafik på vardagar kl. 19–06 samt under helger kl. 18–11.

Linje 549: Endast 120- minuters­trafik kl. 09–15 på vardagar.

Linje 551: 60-minuterstrafik under helger och kl. 09–15 på vardagar, samt vardagskvällar. 60- i stället för 30-minuterstrafik under kvällstid vardagar.

Linje 552: 30-­minuterstrafik kl. 15–19 var­dagar. 60-­minuters-­ trafik kl. 09–15 på vardagar, under kvällstid samt under helger.

Källa: landstinget