Min lokala hjälte

Färre hinder ska ge snabbare bussar

Daniel Stengårds åker med fyrans buss från Fridhemsplan varje dag och håller med om att det går långsamt och är trångt, i alla fall i rusningstrafik.
Daniel Stengårds åker med fyrans buss från Fridhemsplan varje dag och håller med om att det går långsamt och är trångt, i alla fall i rusningstrafik.
Nio miljoner kronor ska läggas på att få den ofta försenade fyrans buss att ta sig snabbare fram genom staden.

Faller pilotprojektet väl ut kan de andra stombusslinjerna vara näst på tur.

I dag ska sträckan mellan Gullmarsplan och Radiohuset ta 49 minuter. Men oftast går den mycket långsammare än så.

– Fyran går väldigt långsamt, särskilt på morgonen. Vanligtvis tar det mig drygt 20 minuter att åka till jobbet, säger Milena Jelbring som varje dag tar fyran från Fridhemsplan till Garnisonen.

Och förhoppningen är att få upp farten så att restiden för sträckan mellan ändhållplatserna minskar med 5–10 minuter enligt Erik Hollander, handläggare på trafikkontoret.

– Åtgärderna ska framförallt göra att bussarna inte klumpar ihop sig utan får jämnare spridning, säger han.

Fem sträckor i staden har valts ut där trafikkontoret anser att man kan ta lite av bilarnas utrymme och ge till bussarna utan att därmed orsaka allt för stora proppar i trafiken.

– Vi vill så klart att fler ska välja kollektivtrafiken, men bilarna kommer alltid att finnas i Stockholm. Alternativet, att inte göra något alls, är värre. Då blir det totalt kaos i trafiken, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Totalt ska knappt 3,5 kilometer nya kollektivkörfält ordnas på linjen och längs många sträckor kommer det att bli parkerings- eller stoppförbud. Man kommer även ta bort fyra hållplatser och ligga på hårdare för att bötfälla felparkerare.

Systemen i trafikljusen trimmas även just nu för att ge bussarna en grön våg genom staden.

En stor förändring är också att det ska gå att kunna kliva ombord genom alla dörrar, något som Sidney Shahrokni, som kör buss för Keolis, ser som en av bromsklossarna i dagens trafik.

– Det man kan spara in tid på är just på- och avstigningar. ­Fyran är stökig att köra i rusningen, jag blir ofta försenad 15–20 minuter eftersom man fastnar. Trafiken har ökat mycket under mina tio år som busschaufför, nu är jag sen nästan varje dag, säger han.

Ulla Hamilton menar att simuleringar visar att man kan spara upp till en minut per hållplats genom att låta passagerare stiga på genom alla dörrar.

– Detta är en av de saker jag är mest nyfiken på att se hur det kommer att slå, säger hon.

På Kungsholmen ska varutrans­porter begränsas på västra sidan av S:t Eriksgatan mellan bron och Alströmergatan under högtrafik. Därmed skapas plats till ett bussfält på 170 meter.

Det kommer också att bli stopp- eller parkeringsförbud större delen av dagen längs sträckan.

Nämnden beslutade även förra året att bygga om korsningen Fleminggatan-S:t Eriksgatan för att göra den säkrare för alla trafikanter. Exakt när detta blir av är ännu oklart då upphandlingen överklagats.

– Det här är en korsning som borde ha byggts om för länge sen. Det är både en trafiksäkerhetsfråga, plus att det skulle få trafiken att flyta mycket smidigare. Vi har räknat på väldigt kraftiga tidsförbättringar, säger Ulla Hamilton.

Faller pilotprojektet väl ut står liknande åtgärder för de andra stombusslinjerna på tur.

– Ja, vi kommer absolut att titta på dem. Jag tror att det är jätteviktigt att vi förbättrar för stombuss­arna. Folk väljer inte bussen om man hela tiden fastnar i köer, säger Ulla Hamilton.

Trafik- och renhållningsnämnden sammanträder på torsdag och väntas då klubba igenom pilot­projektet som ska dra igång efter nyår.

Alternativet, att inte göra något alls, är värre. Då blir det totalt kaos i trafiken.Ulla Hamilton (M)

Fakta

Så ska fyrans buss förbättras

I projektet kommer man att vidta åtgärder på fem sträckor:

Ringvägen, delen Skanstull till Rosenlundsgatan.

­S:t Eriksgatan, delen Ahlströmergatan till S:t Eriksbron.

S:t Eriksgatan, delen S:t Eriksbron till S:t Eriksplan.

Odengatan, delen Odenplan till Valhallavägen.

Valhallavägen, delen Oden­gatan till Värtavägen.

De hållplatser som kommer att tas bort är: Banérgatan, Stadion, Ansgariegatan och Wollmar Yxkullsgatan.

Projektet beräknas kosta nio miljoner kronor.

En vanlig vardag har fyrans buss cirka 60 000 påstigande, vilket är flest i hela staden.

Källa: Trafikkontoret