Färre parkeringar vid nya bostäder

Många Gustavsbergsbor vill ha fler parkeringsplatser vid sina bostäder, men Oskar Öberg tycker att förslaget med färre p-platser är bra. ”Kanske kan det minska bilåkandet och det är bara positivt. Att ha egen bil är onödigt, det går att åka kollektivt”, säger han.
Många Gustavsbergsbor vill ha fler parkeringsplatser vid sina bostäder, men Oskar Öberg tycker att förslaget med färre p-platser är bra. ”Kanske kan det minska bilåkandet och det är bara positivt. Att ha egen bil är onödigt, det går att åka kollektivt”, säger han.
Färre p-platser vid nybyggen ska få Gustavsbergsborna att göra sig av med bilen och ta lådcykeln i stället, enligt ett nytt politiskt förslag.

Men drabbade rasar.

– Det är inget jag tror på, säger Bibi Larsson.

Det byggs för fullt i centrala Gustavsberg. Till varje bostad anläggs normalt sett också en parkeringsplats, men det kan komma att ändras när så kallade flexibla parkeringslösningar provas i Gustavsbergsprojektet och porslinskvarteren.

Förslaget är Socialdemokraternas och har tagits emot väl i kommunstyrelsen. Det går i praktiken ut på att färre parkeringar ska minska bilåkandet, men också ge fler och billigare bostäder.

– Att anlägga parkeringsplatser kostar pengar. Att minska antalet är ett sätt att pressa ner kostnaderna för lägenheter, säger Annika Andersson Ribbing (S).

I stället för att ta bilen är tanken att vardagspusslet, med hämtning av barn och matinköp, ska lösas med rabatterad kollektivtrafik, elbilpooler, lådcyklar och hemleveranser av matvaror. Enligt förslaget kan varje lägenhet få en låda utanför dörren där matkassar kan lämnas vid leverans.

– Vår mening är att hitta olika innovativa lösningar när man bygger, säger Annika Andersson Ribbing.

Men få Gustavsbergsbor är positiva till idén.

– Att få oss att avstå bilen blir inte så lyckat. Man behöver en bil i Värmdö. Man kan väl anlägga parkeringar under jord i stället, säger Bibi Larsson.

En parkeringsplats under markytan kostar 400 000 kronor, en markplacering cirka 20 000 kronor. För dyrt, enligt förslaget. Gustavsbergsbon Mats Eckhéll tror dock inte att den nya flexibla parkeringslösningen har med pengar att göra.

– De handlar snarare om felplanering från kommunens sida. De har byggt för mycket och först nu kommit på att det måste finnas p-platser också. Det är oansvarigt, säger han.

Men Annika Andersson Ribbing står fast vid förslaget.

– Att sänka parkeringsplatsnormen är en allmän utgångspunkt och då måste vi ha en plan. Alla behöver inte ha en egen bil, säger hon.

Är det rätt att anlägga färre p-platser vid nybyggen?

Yvonne Heijler, Gustavsberg:

– Nej, det är helt åt skogen. Man måste ha bil i Värmdö och då måste man också kunna parkera den.
Ivana Stojilkovic, Gustavsberg:

– Det är svårt redan i dag att hitta parkeringsplatser, så att bygga bostäder med färre p-platser tycker jag verkar jättekonstigt.
Tore Larsson, Gustavsberg:

– Nej, jag vill ha egen bil. Det är praktiskt. Då är det bekymmersamt att man vill skära ner på p-platserna.
Carin Millfors, Gustavsberg:

– Tvärtom så måste det finnas fler parkeringsplatser vid bostäder, det räcker inte till som det är i dag.