Färre turer gav fler förseningar

Punktligheten blev sämre, antalet inställda avgångar blev fler – och klagomålen ökade. Inga siffror tyder på att Arrivas indragna turer haft positiv inverkan på busstrafiken.
Punktligheten blev sämre, antalet inställda avgångar blev fler – och klagomålen ökade. Inga siffror tyder på att Arrivas indragna turer haft positiv inverkan på busstrafiken.
”Med färre bussturer blir vi mer punktliga”.

Så löd Arrivas förklaring i november när Mitt i avslöjade att turerna i norrort skulle bantas kraftigt.

Nu kan Mitt i visa att det blev precis tvärtom.

Det skulle bli bättre, men det blev sämre. Så kan man sammanfatta årets första månad med färre buss­turer i norrort. Det framgår av SL:s ­månadsrapport för januari.

Enligt den var färre bussar i tid under januari månad 2015, jämfört med samma tid året innan. Nästan dubbelt så många buss­avgångar ställdes in.

Dessutom ökade klago­målen kraftigt, främst om bristande punktlighet.

Vallentunapolitikern Sofia Segergren (C) säger att hon märkt av invånarnas missnöje i den ­Facebookgrupp som hon startat för att diskutera kollektivtrafiken.

– Jag har sett att det funnits ett missnöje för att de dragit ner på turerna. Arriva måste ge bra service, vi behöver det, säger hon.

Redan i november förra året kunde Mitt i avslöja att Arriva i hemlighet förberedde kraftiga nedskärningar av busstrafiken – från Bromma till Roslagen.

För Vallentunas del har tur­tätheten på buss 608 och 610 minskats, både i rusningstrafik och på övriga tider.

Arriva förnekade, trots svikt­ande ekonomi, att det rörde sig om besparingar och hävdade att skälet var för få resande. För många bussturer påverkade, ­enligt ­Arriva, ”flödet” negativt och glesare trafik skulle kunna öka punktligheten.

Men enligt SL:s statistik kom bara 62 procent av bussarna i tid i januari, den lägsta siffran sedan Arrivas kaotiska övertagande av trafiken i januari 2013.

– Det mäts på plus och minus och kan lika gärna betyda att en buss kommit för tidigt, säger ­Tomas Hedenius, pressansvarig på Arriva.

Men även punktlighet för avgång har ju blivit sämre?

– Förklaringen är att vi haft svåra framkomlighetsbekymmer grund av snön. Så var det även förra året, men inte på samma nivå.

Enligt SL har väglaget dock varit normalt denna vinter.

Enligt Sofia Segergren kan ­Vallentuna försöka påverka SL och Arriva genom det samarbete som nordostkommunerna har.

Fakta

Många fler inställda turer

* per 1 000 000 påstigande

Källa: SL