Farstavikens femteklassare har koll på kemin

Junia och Lorin på Farstavikens skola.
Junia och Lorin går i femman på Farstaviken.
Max Adam, Henrik och Pietra
Max Adam, Henrik och Pietra testar att separera färg. Experimentet görs av 100 000 barn.
Elever från Farstavikens skola deltar under veckan i Sveriges största kemiexperiment.
– Jätteroligt, säger Raluca Anda Simion, lärare.

Hur separeras färg och hur renas vatten? Det vet femteklassarna i Farstavikens skola. Och de är inte ensamma. I veckan kommer över 100 000 barn och ungdomar från nära 1 000 skolor att genomföra vad som blir Sveriges största kemiexperiment.

– Jag gjorde experimentet med en klass i måndags och det gick bra. Eleverna var jättenyfikna och vi såg hur färgerna separerades och vi pratade om molekyler. De tycker att det är jätteroligt med kemi, säger Raluca Anda Simion, lärare. 

”Kemi är ett framtidsområde”

Tanken är att dagen ska väcka intresse för ämnet, och samtidigt skapa nyfikenhet på svensk kemiindustri där behovet för nya medarbetare är stort de närmaste tio åren.

– Kemikunskaper behövs inom en mängd olika områden, för att vi ska kunna förstå vår vardag och för att vi ska kunna utveckla nya hållbara produkter. Med hjälp av roliga experiment vill vi förmedla att kemi är ett framtidsområde, säger Helena Grennberg, ordförande för Kemisamfundet. 

Fakta

Kemins Dag

  • Kemins Dag är ett årligen återkommande arrangemang för skolor och science centers som har arrangerats sedan mitten på 90-talet.
  • Målet är att öka intresset för kemi bland skolungdomar.
  • Årets tema är hälsa. I experimentet kommer skolungdomarna även att lära sig rena vatten och lära sig mer om tvål, vars kombination är ett av de mest effektiva sätten att förebygga sjukdomar.