ANNONS

Fartygschefen: Vi tänker inte flytta på oss

birger jarl
Birger Jarl är en gammal ålandskryssare som sedan 2015 legat bredvid Fotografiska museet.
Birger Jarls fartygschef ger nu sin syn på stadens beslut att båten måste bort från Stadsgårdskajen.
– Vi vill ha tillbaka vår gamla plats på Skeppsbron. Då är alla konflikter och problem lösta, säger Ulf Larsson.
ANNONS

Mitt i kunde på måndagen avslöja att båten Birger Jarl, som ligger bredvid Fotografiska vid Stadsgårdskajen, är ett svartbygge med olovlig hotell- och restaurangverksamhet och brandfarliga rum, enligt Stockholms stad.

Ägaren till M/S Birger Jarl vid Stadsgårdskajen hotas nu med saftiga böter i miljonklassen. Och båten måste väck, enligt beslut i stadsbyggnadsnämnden.

Ulf Larsson är fartygschef på Birger Jarl och företagets talesperson, då ägaren Leif-Ivan Karlsson på Karlsson Rederi AB inte längre är personligt involverad i båten.

Har annan åsikt

Ulf Larsson köper inte stadens beslut att båten ska lyda under plan- och bygglagen.

– Det är inte en fast byggnad som står varaktig. Den är inte fastankrad i botten och har fungerade motorer. Vi har ett rullande schema för när vi lämnar kajen. Därför kan vi inte gälla under plan- och bygglagen.

Vad säger du om att hotellet klassas som brandfarligt?

– Det är felaktigt. Vi har gjort en egen tillsyn av en person som är utbildad för båtar som säger att det inte är några problem. Vi har de brandcertifikat som gäller, säger Ulf Larsson.

ANNONS

Det var en olaglig och otillräcklig besiktning. Så därför kan den inte gälla.

Ulf Larsson, fartygschef.

Anser att inspektionen är olaglig

Inspektionen som Storstockholms brandförsvar gjorde på båten tidigare under året var felaktigt utförd, säger han.

– Det var en olaglig och otillräcklig besiktning. Så därför kan den inte gälla.

Hotellet saknar även tillstånd för att bedriva verksamhet, vad säger du om det?

– Det går inte för oss att söka tillstånd. Vi är klassade som ett fritidsskepp, och i den kategorin kan man inte söka hotelltillstånd. Vi behöver inte ha polisens tillstånd för att driva hotell, säger Ulf Larsson och tillägger:

– Det är Stockholms stad som har startat den här konflikten, ärendet bottnar sig i en djup konflikt gällande ekonomisk förhandling om hyror med Stockholms hamnar där vi har begärt retroaktivt återbetalning av hyror på mångmiljonbelopp. 

– Vi har gått med åtta miljoner i förlust om året, mycket på grund av ombyggnaden av Slussen. När Leif- Ivan (fartygets ägare, reds. anm.) fick kontraktet upplyste staden inte honom om att han kunde drabbas kommersiellt. Vi var inte medvetna om att sprängningarna och bygget i Slussen skulle påverka att verksamheten skulle gå så dåligt.

– Stockholms stad gör allt för att visa sin makt och för att förstöra för verksamheten.

Vad händer nu?

– Nu ska det här utredas med plan- och bygglagen. Men Stockholms stad har inget att komma med. Det är maktmissbruk som de håller på med, säger Ulf Larsson.

Bokar gäster som vanligt

Båten kommer inte att flytta innan domstolarna fattar beslut, berättar han. Fartyget bokar på med hotellgäster som vanligt inför sommaren.

Helst av allt vill Ulf Larsson att båten får ett nytt kajläge.

– Vi vill ha tillbaka vår gamla plats på Skeppsbron. Då är alla konflikter och problem lösta.

Staden anser att de gjort rätt

Agneta Granlind, enhetschef för tillsyn på stadsbyggnadskontoret, skriver i ett mejl till Mitt i att besiktningen av brandskyddet på fartyget gått rätt till.

– Vi har rätt att bedriva tillsyn och han har polisanmält mig för att vi gjorde det. Inget har hänt i den frågan, men att vi hade de skäl vi behöver menar vi är klarlagt, skriver hon.

Att fartygschefen säger att fartyget kan driva hotellet utan tillstånd stämmer inte, enligt Agneta Granlind.

– Hotelltillstånd ska alla ha som driver hotell och det utfärdas av polisen.