Farväl, alla telefonkiosker

Västertorpsbon Åsa Almkvist slutade använda telefonkiosker för 13 år sedan. Då började hennes dotter på dagis och hon skaffade mobiltelefon. ”Men min särbos syster som bor i Frankrike brukar ringa från telefonkiosk när hon är på besök”, berättar hon.
Västertorpsbon Åsa Almkvist slutade använda telefonkiosker för 13 år sedan. Då började hennes dotter på dagis och hon skaffade mobiltelefon. ”Men min särbos syster som bor i Frankrike brukar ringa från telefonkiosk när hon är på besök”, berättar hon.
Den här telefonkiosken i Västertorp är snart ett minne blott – samtliga automater i landet försvinner 2015.

Nu vill telenördar och företag köpa kioskerna.

– Någon ville ha den som duschkabin, säger Hans G Larsson på Telia.

Telefonkiosken vid Störtlopps­vägen i Västertorp gapar tom. Detta trots att den på senare år har utvecklats till en så kallad ”surfkiosk”. Några unga skejtare åker runt på trottoaren intill, och skapar en nästan övertydlig kontrast mellan förr och nu.

– Ja, telefonkiosker tillhör verkligen en svunnen tid, säger Marika Ronthy, 67, som passerar i centrumet.

Hon tror inte att hon ringt i en telefonkiosk sedan hon var tonåring, och ler till när hon minns sin barndoms påringningar i kiosken hemma i Mälarhöjden.

– Vad roligt, att jag kommer ihåg det. Vi brukade busringa till folk och säga saker som: ”Är det hos Storm? Håll i hatten då!” berättar hon och skrattar gott.

Den första telefonkiosken i Sverige sattes upp i Stockholm redan på 1890-talet.

Antalet växte sedan stadigt fram till början av 1980-talet, då det fanns 44 000 telefonkiosker och automater i landet.

Sedan dess har antalet minskat stadigt. I dag finns det bara 1 200 telefonautomater kvar, varav 800 finns i telefonkiosker.

– I dag används de egentligen inte i något avseende, inte för att ringa 112 heller. Nästan alla människor har ju mobiltelefon. En del vet knappt vad en telefonkiosk är, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.

När Telia lät Sifo undersöka saken visade det sig att bara en procent av medborgarna använt en telefonkiosk det senaste året.

– Däremot händer det att folk går in i en telefonkiosk för att få lugn och ro när de ringer på sin egen mobiltelefon, säger Hans G Larsson.

Han pekar på att automaterna samtidigt tickar pengar i underhåll och drift. Sedan en längre tid är det inte lönsamt att äga dem. Telia kommer därför att successivt avveckla kioskerna de närmaste åren – 2015 försvinner de sista.

När Telia bjöd ut telefonkioskerna till försäljning för mellan 1 500 och 3 000 kronor blev gensvaret stort.

Bevakningsbolag ville ha kioskerna som vaktkurer, andra före­tag ville ha dem som ”tysta rum” i kontorslandskapet. Någon ville köpa en kiosk att ha som duschkabin.

– Vi har sagt att vi i första skedet säljer 120 stycken, sedan får vi se. Kioskerna som vi säljer ska vara fräscha, vi står inte och renoverar en kiosk för försäljning. Då låter vi den gå till skroten, säger Hans G Larsson.

Fakta