Fast i lägenheten då värden snålar

Britta Andersson bor på tredje våningen. Hissen är hennes enda möjlighet att ta sig ner.
Britta Andersson bor på tredje våningen. Hissen är hennes enda möjlighet att ta sig ner.
När hissen stannade på lördagen fick klagande hyresgäster veta att hissföretaget inte rycker ut under jourtid.

En 93-åring och en nybliven mamma blev fast i sina lägenheter på Brantholmsgränd i två dygn.

Första lördagen i december stannade hissen i ett av hyresvärden Wonna I de Jongs sjuvåningshus på Brantholmsgränd. En nybliven mamma i huset ringde hissföretaget och felanmälde då hon inte kunde ta trapporna med barnvagnen.

Svaret hon fick var att de inte åker ut under jourtid, såvida ingen sitter fast i hissen.

– Min man fick bära ner vagnen flera våningar när vi skulle ut på kvällen, fast han har dålig rygg. På söndagen och måndagen gick jag inte ut alls eftersom jag inte kunde ta mig ner med vagnen, berättar kvinnan som inte vill medverka i tidningen med sitt namn.

Först på måndagen var hissen fixad. Enligt hissreparatören var det fel i en så kallad huvudgränskontakt – ett fel som kunde ha åtgärdats redan på lördagen.

– Ja, det hade vi kunnat. Men vi har den överenskommelsen i alla hennes (läs: Wonna I de Jongs) fastigheter att vi inte åker ut efter klockan 16 eller på helger, säger Annika Johansson, sekreterare på Hissen elmekanisk verkstad AB.

Lokaltidningen Mitt i kontaktade husets äldsta invånare; 93-åriga Britta Andersson, för att höra vad hon tycker om det hela. Hon berättar att hon alltmer sällan är utomhus. Det händer dock att släktingar tar henne med och handlar i Skärholmens centrum. Då måste hon sitta i rullstol, eftersom hon tidigare har drabbats av hjärtsvikt.

– Jag kan inte gå i trappan. Ska jag bort någonstans är det stopp för mig om inte hissen fungerar. Jag har ingen annan möjlighet att ta mig ut, säger hon.

Hur ser du på att hyresvärden ändå kan tänka sig att låta hissen stå en hel helg?

– Jag tror inte hon tänker så långt. Hon tänker nog bara ekonomiskt.

Enligt Hissen elmekanisk verkstad AB är Wonna I de Jong inte ensam om att vilja undvika kostnaden för jourutryckningar.

– Det här är egentligen inget konstigt. Har man inga äldre i huset är det väldigt många som gör så här. Det förekommer till exempel i bostadsrättsföreningar som vill spara pengar, säger Annika Johansson.

Sveriges största hissföretag Kone bekräftar delvis den bilden.

– Oftast brukar kunder inte begära att man åker ut på jourtid. Men i samband med att felanmälan görs brukar vi ställa frågor för att se hur bråttom det är, om det till exempel finns någon i rullstol i huset. Det kan också vara så att det föreligger fara, även om ingen sitter fast i hissen, säger Jenny Widing på Kone hissar.

Tidigare i år kritiserades Wonna I de Jong offentligt för att inte lägga tillräckligt med resurser på underhåll av sina fastigheter. Avsändare var Jan Jönsson (FP), ordförande i Skärholmens stadsdelsnämnd. Han bor själv i en av de Jongs lägenheter i Bredäng.

– Det har länge varit ganska bristande underhåll i hennes fastigheter, både inne i lägenheterna och utanför. Ganska många lägenheter har visat sig ha mögel och andra skador, säger han.

Med anledning av detta har miljöförvaltningen inspekterat ett antal lägenheter i Skärholmen och Bredäng. En rapport väntas efter nyår.

– Om det finns brister som innebär risk för människors hälsa kommer vi att ställa krav på att hyresvärden redovisar hur de ska åtgärdas, säger Shahryar Hatami på miljöförvaltningen.

En representant för Wonna I de Jongs bolag säger till Lokaltidningen Mitt i att de inte har några kommentarer att ge.

Fakta

Dyrare på helgen

Wonna I de Jong äger 14 fastigheter i Skärholmen och Bredäng.

Hissen elmekanisk verkstad AB sköter hissarna i samtliga hus.

Dagtid fram till klockan 16 kostar en utryckning 590 kronor i timmen plus bilersättning.

Helger och vardagar efter klockan 16, är kostnaden 850 kronor i timmen plus 450 kronor i jourtillägg plus bilersättning.

Källa: Hissen elmekanisk verkstad AB