Fastighet i Kransen kan komma att tvångsförvaltas

Fastigheten är fuktskadad och putsen flagar från fasaden. Emma Karlsson, en av hyresgästerna, berättar om hur det sprutat ut vatten i pannrummet. Hon hoppas nu att fastigheten får en bättre förvaltning.
Fastigheten är fuktskadad och putsen flagar från fasaden. Emma Karlsson, en av hyresgästerna, berättar om hur det sprutat ut vatten i pannrummet. Hon hoppas nu att fastigheten får en bättre förvaltning.
Hyresgästföreningen anser att fastigheten i Midsommarkransen är vanskött och har ansökt om tvångsförvaltning.

- Huset håller på att förfalla, säger Emma Karlsson som bor med sin familj i en av de tolv lägenheterna.

Flagande puts, fukt och mögel, ohyra med mera. Hyresgästföreningens lista över brister i fastigheten på Fastlagsvägen är lång

– Det har varit problem under väldigt lång tid. Vi har i olika sammanhang försökt få till stånd en förändring, men hyresvärden har bara slingrat sig och kommit med svepande besked när vi krävt åtgärder. Till slut kommer man till vägs ände, säger Bengt Öhman, jurist på Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen anser att det bristande underhållet är ett hot mot människors hälsa. Man påpekar att puts kan trilla ner och skada någon, att luftväxlingen i hälften av lägenheterna är för låg, att det saknas brandvarnare och att det inte har gjorts någon radonmätning trots att huset är byggt av blåbetong.

Fastighetsägaren nekar till att det skulle finnas några mögelproblem, medan Hyresgästföreningens egen utredning på kraftigt förhöjda mögelvärden både i tvättstuga, källare och i en av lägenheterna.

I den aktuella lägenheten bor Emma Karlsson med sin man och sin 1,5 år gamla dotter.

– Det känns självklart inte så kul att bo här när man vet att det är fuktskadat. Men man måste ju ha någonstans att ta vägen, och vi trivs i området.

Emma Karlsson säger att vatten stått och sprutat i pannrummet och att en vägg av unken lukt slagit emot dem i trapphuset. Liksom flera andra hyresgäster har familjen även problem med myror, och att elementen inte går att reglera.

– Men det värsta är att man inte får tag i någon när det uppstår problem. Om man ringer det nummer som står i porten kommer man bara till en telefonsvarare, och ingen återkommer även om man lämnar meddelande.

Hyresgästföreningen har nu ansökt om tvångsförvaltning, alltså att fastighetsägaren under tre år fråntas förvaltningen.

– Det är i praktiken det yttersta verktyget när det inte finns något annat att göra. Vi hoppas att Hyresnämnden tar ställning till vår ansökan innan sommaren, säger Bengt Öhman.

Fastigheten ägs av ett kommanditbolag, som i sin tur ingår i en snårig bolagssfär. Bolaget företräds av en äldre man, men denne beskrivs som målvakt av Hyresgästföreningen. Den person som pekas ut som verklig företrädare, är den person somundertecknat flera av hyresgästernas kontrakt. Lokaltidningen Mitt i försöker att nå denne man på hans arbetsplats, men får besked att han inte vill uttala sig. Vi ringer därför till hyresvärdens juridiska ombud, advokat Bo Malmgren, för att ställa frågor om bristerna och hur man ställer sig till yrkandet om tvångsförvaltning.

– Jag har inte åtagit mig uppdraget att företräda hyresvärden ännu. Jag måste gå igenom handlingarna först, de kan ta ett par veckor.