Fel på trygghetslarmet – äldre fick betala för mycket

När trygghetslarmen i Solna havererade drabbades många äldre av felaktiga och dyra debiteringar.

För att få pengar tillbaka måste de leta fram sina gamla räkningar, vilket kan vara svårt och jobbigt om man är äldre, menar en anhörig.

Efter ett fel på trygghetslarmen i december och januari fick flera hundra äldre i Solna extra höga telefonräkningar. Flera så kallade ”testlarm” hade ringts under flera dagar, vilket senare upptäcktes på telefonräkningen i februari.

För att få pengar tillbaka för de felaktiga samtalen ombads de äldre att skicka in specifikationer från gamla telefonräkningar, något som en av de drabbades barn vänder sig emot.

– Det är helt orimligt att kräva av gamla hjälpbehövande människor att de ska kunna göra detta. , säger dottern.

Istället för att tvinga de äldre att leta reda på fakturorna bör staden istället räkna ut hur många felaktiga samtal som maximalt ringts, multiplicera med antalet dagar och ta reda på vad det kostar hos den dyraste operatören och betala ut den summan till de över 300 som drabbats, menar hon.

– Det är det enda rimliga. Ska de som inte orkar eller kan hitta sina räkningar bli utan pengar annars? Dessutom kanske inte min mamma eller andra äldre vill skylta med vilka samtal som ringts inför personalen.

Iréne Kallin, chef på Omvårdnadsförvaltningen, menar att man har full kontroll över vilka som feldebiterats.

– Det är 356 personer som drabbats. Feldebiteringarna har ett spann mellan 9-552 kronor. Merparten ligger på 250-330 kronor, säger hon.

Att räkna ut ett medeltal är inte möjligt, menar hon.

– Flera äldre vill faktiskt ha den exakta summan. Om man inte kan skicka in sina gamla specifikationer så får man säga till så löser vi det. Vi har koll på alla våra kunder och deras kontaktpersoner, om de har gode män eller om de kan sköta sig själva. Vi ska rätta till det här, säger hon.