ANNONS

Felanmäla via app ska bli lättare

Med den nya appen kan exempelvis klotter anmälas snabbt via mobiltelefonen. Kommunen ska även återkoppla till anmälaren och berätta om vad som gjorts eller tänker göras.
Med den nya appen kan exempelvis klotter anmälas snabbt via mobiltelefonen. Kommunen ska även återkoppla till anmälaren och berätta om vad som gjorts eller tänker göras.
Kommunens app för felanmälan har varit en populär tjänst bland ­Väsbyborna – men den har inte varit helt felfri.

Om knappt en månad sjösätts en ny version som kommunen hoppas fungerar bättre.
ANNONS

För nästan tre år sedan lanserade Väsby, som första kommun i landet, en app som har gjorde det möjligt för Väsbyborna att direkt via mobiltelefonen anmäla fel på gator, belysning, klotter med mera.

– Appen har länge varit väldigt populär och flitigt använd, vi är nöjda med vår satsning och att vi var först i Sverige med att erbjuda den här typen av tjänst till våra medborgare, säger Fredrik Assarsson, systemförvaltningschef på kommunen.

En felanmälan kan i dag göras på två sätt, dels via appen som finns tillgänglig för Android och Iphone och dels via en e-tjänst på kommunens hemsida.

Sedan lanseringen, i september 2011, har 1 586 anmälningar inkommit via appen för felanmälan.

Men då både appen och e-tjänsterna har några år på nacken har kommunen nu beslutat sig för att uppgradera dem.

– Appen börjar bli lite ålderstigen, vi ska göra både den och ­e-tjänsterna bättre anpassade för dagens telefoner och system, förklarar Fredrik Assarsson.

Enligt Fredrik Assarsson har den nuvarande versionen inte alltid registrerat ärendena korrekt, vilket har påverkat hur snabbt de följts upp.

Tanken med den nya appen är att tillgängligheten såväl som uppföljningen av ärendena ska förbättras.

– Målet är att det ska finnas en möjlighet för våra kommun­invånare att, oavsett tid på dygnet, göra en felanmälan på plats och då även automatiskt få rätt position och ha möjlighet att bifoga bilder.

ANNONS

Den nya appen är planerad att släppas i slutet av september, den kommer förutom att ha fått ett nytt utseende förhoppningsvis också att vara mer stabil.

– Vi testverifierar den nu, säger Fredrik Assarsson.

Fakta

Kvalitetsgaranti

Klotter ska åtgärdas inom 24 timmar (vardagar) från inkommen anmälan, vilket uppfylls i cirka 99 procent av de inkomna ärendena.

Återkoppling i ett ärende ska ske inom två arbetsdagar, antingen för att meddela att åtgärden är gjord eller för att informera om vad som kommer att göras och när. Andelen ärenden som uppfyllt detta har det senaste året legat på 90–92 procent.

Källa: Upplands Väsby kommun