Hiss felanmäld 18 gånger – står fortfarande still

Hissen står ofta stilla på Askebykroken 26 i Rinkeby. Zahra Hassani tycker det är dåligt.
Zahra Hassani är en av flera hyresgäster som tröttnat på att hissen inte fungerar.
Hissen står ofta stilla på Askebykroken 26 i Rinkeby. Zahra Hassani tycker det är dåligt.
Zahra Hassani är en av flera hyresgäster som tröttnat på att hissen inte fungerar.
18 gånger har hissen på Askebykroken i Rinkeby felanmälts senaste året - trots det står den still.
– Jag tycker mest synd om mina grannar som måste bära barnvagnar och rollatorer flera våningar upp, säger hyresgästen, Zahra Hassani.
Nu lovar Familjebostäder att hissen ska gå hela vägen upp.

Mellan våning fyra och fem har hissen på Askebykroken  26 stannat. Lampknappen för entrén lyser grönt. Men dit har inte hissen åkt på flera dagar.

I flera månader har hissen på Askebyrkoken 26 krånglat.

– De kommer hit och lagar sen går det ibland bara en timme och så står den still igen, säger Zahra Hassani, som bor på våning fyra.

Hon har tröttnat på att kånka tunga matkassar.

Hissen står ofta stilla på Askebykroken 26 i Rinkeby. Zahra Hassani tycker det är dåligt.

– Jag tycker mest synd om mina grannar som har rollator och barnvagnar och inte kan använda hissen. Jag förstår inte varför det får vara så här så här länge.

Hyresvärden Familjebostäder har sedan januari i år fått in 18 felanmälningar gällande hissen på Askebykroken. De flesta har kommit in de senaste två, tre månaderna.

– Det har varit många felanmälningar. Men ett problem för oss är, att när vi kommit ut på plats för att åtgärda felen så har hissen fungerat, säger Erica Lawesson, kommunikationsdirektör på Familjebostäder.

Har det varit så i 18 fall? 

– Nej, inte alltid, men det har varit ett bedrägligt problem. Idag (tisdag, red. anm.) har vi gjort en fördjupad utredning och kommit fram till att problemet är kortkretsar som måste bytas ut.

De hoppas på att leveransen med nya kretskort kommer under onsdagen eller torsdagen i veckan.

– Vi förstår att det är frustrerande för hyresgästerna och det är olyckligt att felet inte upptäcktes förrän nu.