Felicia, 19, lurades att jobba på sexlinje

”Jag litade på arbetsförmedlingen”, säger Felicia Schenholm.
”Jag litade på arbetsförmedlingen”, säger Felicia Schenholm.
Felicia Schenholm lade upp sitt cv hos arbetsförmedlingen – och fick ett telefonjobb.

Hon blev dock förvånad när männen som ringde till kundtjänsten började prata sex.

– Ingen hade sagt att det ingick i jobbet.

Felicia Schenholm, 19, som bor på Kungsholmen, uppdaterade sitt cv på arbetsförmedlingens hemsida och fick genast ett jobberbjudande.

– Rekryteraren ringde och berättade att det var ett slags kundtjänstjobb där jag skulle sitta och tala i telefon om allt möjligt med människor som bor över hela Sverige, säger Felicia Schenholm.

Under intervjun fick hon förklarat för sig att vissa kunder försöker prata om sex, men att hennes uppgift var att ”prata runt det”.

– Men ingen berättade att det var så mycket sexprat som det faktiskt var, säger Felicia Schenholm.

Företaget hon fick arbete hos är beläget i en lägenhet i Stockholms innerstad. Felicia började provjobba i ett rum där texten ”porr.com” täckte halva dataskärmen.

– Den första att ringa in började prata enbart om sex, säger hon.

Hon genomled fyra samtal där män pratade om sex – efter 50 minuter fick hon nog. Hon tog hon sina saker och lämnade callcentret. Sin besvikelse och kritik riktar hon främst mot arbetsförmedligen. Hon förvånas av myndighetens brist på kontroll när det gäller vilka jobb man förmedlar.

– Jag litade på arbetsförmedlingen och trodde man kunde hitta seriösa jobb och arbetsgivare via dem, säger hon.

Vd:n vid det företag som Felicia fick arbete på förnekar att företagets verksamhet är sexprat. Han menar att det rör sig om dejting.

Kristina Ekberg, chef för Arbetsförmedlingen city, tycker att det som skett är olyckligt.

Hon förklarar att företag som registrerar sig och får tillgång till cv-databasen måste uppfylla vissa kriterier.

– Vi utgår ifrån att alla är seriösa och att det man säger stämmer med verkligheten som beskrivs. Det kan finnas ett och annat företag som säger en sak och gör något annat. Då är det viktigt att kunden hör av sig till arbetsförmedlingen, säger Kristina Ekberg.