Fem års byggröra väntar Spångabor

Järnvägen ska breddas – och det kommer att innebära en hel del störningar i Spånga de närmaste fem åren.
Järnvägen ska breddas – och det kommer att innebära en hel del störningar i Spånga de närmaste fem åren.
Nu väntar fem års byggröra. Järnvägen genom Spånga ska breddas. Det första som händer är att pendeltågen ställs in.

– Jobbigt. Ersättningsbussen tar så mycket mer tid, säger resenären Arran Ardalan.

Onsdagen den 25 september och fyra dagar framåt är all tågtrafik mellan Kallhäll och Barkarby inställd. Det betyder att de Spånga­bor som pendlar norrut får åka buss när Trafikverket tar det första steget mot att bredda Mälarbanan.

– Eller så tar man bilen, även om det är krångligare, säger Källvesta­bon Johan Swahn som brukar pendla från Spånga.

Han och de andra resenärerna som Lokaltidningen Mitt i träffar på morgonen är överrens om att det alltid är svårt när pendeln stänger – särskilt med tanke på hur mycket extra tid bussen tar.

Enligt SL:s presstjänst ska sträckan dessutom stängas vid fyra olika tillfällen nästa år – nästan två veckor av inställd trafik totalt.

Arbetet norr om Barkarby kallas etapp ett. Nästa etapp, som innebär arbete inne i Spånga, är tänkt att ske mellan 2017 och 2019.

I vilken utsträckning som tågen ställs in mot centrala Stockholm är ännu oklart, enligt Lars Segerman, ansvarig för projekt Mälarbanan på Trafikverket.

– Vår ambition är att det ska störa så lite som möjligt, men vi kommer att behöva stänga av spåren ibland, säger han.

Enligt tjänsteutlåtandet från Stockholms stad kan Spångaborna vänta sig en rad olika ingrepp i sin omgivning när järnvägen breddas: Viktiga broar stängs helt eller delvis, gång- och cykelvägar används till byggtrafiken och ersättningsvägar för alla som ska ta sig fram behöver byggas. Bygget väntas pågå i mellan tre och fem år.

– Det är ju redan krångligt med bilar bussar och cyklar här. Hoppas det blir bättre efter att de byggt klart, säger cyklisten Emy Abrahamsson.

Hur påverkas du av pendelavstängningen?

Johan Svahn, Kälvesta:

– Jag har ett flexibelt jobb, men nu kanske jag kommer att ta bilen mer även om det är krångligare och dyrare.
Arran Ardalan, Vällingby:

– Man får ta bussen, då blir jag tio minuter tidig till jobbet i Jakobsberg, så det är kanske bra. Men det tar över en halvtimme i stället för några minuter.
Andrea Castrillon, Bromma:

– Det kommer att bli störande. Men om bussarna klarar att hålla tiden är det ändå okej. Men folk kommer att vara irriterade, helt klart.
Darlington Ukeji, Solna:

– Det kommer att påverka många, inte bara mig. All extra tid som bussen tar känns som ett stort problem.