Fem saker som stör Norrmalmsbor mest

Norrmalmsborna stör sig mest på hantverkare som man inte kommer överens med.

Oseriösa telefonförsäljare och fel på möbler och kläder går dem också på nerverna.

Är du missnöjd med inköpta möbler, kläder och skor? ­Irriterar du dig på svårtydda mobilabonnemang? ­Eller har du haft konflikter med hantverkare?

Du är inte ensam. Från stadsdelen Norrmalm hörde 1 115 personer av sig till Stockholms stads konsumentvägledning under 2014.

En stor del av klagomålen i stadsdelen handlade om konflikter mellan hantverkare och bostadsrättsägare.

– Rotavdraget och att många vill renovera vid bostadsaffärer har gjort att fler hör av sig med de problemen. Senast i förra veckan fick jag ett samtal från en dam på Norrmalm som var besviken med hantverkarnas jobb, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare.

Hon menar att efterfrågan på hantverkare är större än tillgången, och därför kan det vara svårt att hitta seriösa hantverkare som vill skriva på avtal före renovering.

– Utan skriftligt avtal är det svårt för båda parter att bevisa exakt vad man kommit överens om. Och då kan det lätt bli fel.

Andra problem som får Norrmalmsborna att se rött är nya sängar som visar sig vara obekväma, dyra soffor som går sönder eller kläder som förstörs efter ett besök hos kemtvätten. Men även problem med telefonförsäljare hamnar högt upp på listan.

– Vi får ofta in klagomål från äldre människor som har kommit i kontakt med oseriösa telefonförsäljare. De blir uppringda och köper svårtydda mobilabonnemang och ofta vet de inte vad de har gått med på eller att avtalet är bindande.

Hur gör man då för att undvika alla de här problemen som tar upp onödigt mycket tid av Norrmalmsbornas vardag?

Enligt Maria Wiezell är det absolut viktigaste att vara noggrann när man ska genomföra ett större köp – då slipper man att bli besviken.

– Släpp inte in en hantverkare utan ett skriftligt avtal. Och när du köper dyra möbler, se till att det är lång garantiperiod och googla upp företaget innan för att se att tidigare konsumenter varit nöjda, säger hon.

Fakta

Vanligaste klagomålen från Norrmalm

1. Reparation och underhåll: Hantverkare som gör ett dåligt jobb.

2. Möbler och inredning: Obekväma sängar och dyra möbler som går sönder.

3. Hemelektronik: Fel på mobiltelefoner eller oseriösa telefonförsäljare som säljer svårtydda abonnemang.

4. Kläder och väskor: Bristande kvalitet och plagg som förstörs i kemtvätten.

5. Flyg: Försenade avgångar.

Källa: Sveriges konsumenter