Fem saker som stör Södermalmsborna

Södermalmsborna stör sig mest på hantverkare som de inte kommer överens med. Fel på skor, kläder och möbler går dem också på nerverna.

Och Söderborna hör till dem som oftast hör av sig till stans konsumentvägledare.

Är du missnöjd med inköpta möbler, kläder och skor? Irriterar du dig på svårtydda mobilabonnemang? Eller har du haft konflikter med hantverkare?

Du är inte ensam. Förra året kontaktade 1 300 Södermalmsbor Stockholms stads konsumentvägledning med frågor och klagomål på varor och tjänster som de inhandlat. Det är flest i innerstan.

En stor del av klagomålen i stadsdelen handlade om konflikter mellan hantverkare och bostadsrättsägare.

– Det vanligaste problemet är folk som anlitar hantverkare som gör ett undermåligt jobb. I och med rotavdraget har problem ökat då allt fler renoverar. Det kan handla om att något går sönder i lägenheten under bygget, eller att man inte är tydlig med vad som ska göras eller vad det ska kosta, säger konsumentvägledaren Maria Wiezell.

Hennes stalltips är att alltid skriva ett avtal innan ­arbetet sätter igång.

– Där går ni igenom vad som ska göras, när det ska göras och hur mycket det ska kosta. Annars finns det en stor risk att det kan bli fel.

Andra Södermalmsproblem är försenade flygresor och krångliga mobil­abonnemang som inte håller vad försäljaren lovade. Men även fel på kläder, skor och möbler är vanliga.

– Det är vanligt att människor köper dyra sängar som känns sköna i affären, men som visar sig vara obekväma. Då blir det ofta en konflikt mellan köpare och säljare, eftersom det egentligen inte är något fel på sängen.

Det är också vanligt att människor köper jättedyra soffor som går sönder. Då kan det vara svårt att bevisa att kvaliteten är undermålig, och att det inte är du som har varit oförsiktig, ­säger Maria Wiezell.

Stockholms stads konsumentvägledning är en rådgivningstjänst som ska ge vägledning när man planerar att köpa en vara eller tjänst.

Fakta

Detta irriterar Södermalmsborna

1. Boende: Reparation och underhåll. Exempelvis klagomål på hantverkare som inte anses följa avtal.

2. Möbler och inredning: Obekväma sängar och dyra möbler som går sönder.

3. Hemelektronik: Datorer, telefoner. Prylar som inte fungerar som förväntat.

4. Kläder, skor, väskor: Bristande kvalitet och plagg som förstörs i kemtvätt.

5. Mobiltelefoni: Klagomål på oseriösa telefonförsäljare.

Källa: Stockholm stad