Efter fiaskot – Robyn-festivalen anmäls till Konsumentverket

Robyn gav en fantastisk konsert, men arrangemanget brast enligt besökarna.
"Om detta är inte är falsk marknadsföring vet jag inte vad falsk marknadsföring är”, skriver en person, enligt SVT.
Robyn-fans tvingades köa i timmar – ändå fanns inte mat till alla. Nu anmäler upprörda besökare endagsfestivalen i Stockholm till Konsumentverket, rapporterar SVT.

Det var Håkan Hellströms skivbolag Woah Dad som arrangerade endagsfestivalen där Robyn spelade i lördags.

Robyns uppträdande beskrivs som fantastiskt av fansen, men resten av arrangemanget brast, enligt besökarna.

”Sämsta uppstyrningen jag varit med om”

Orsaken bakom kritiken är köerna för mat och dryck samt de höga priserna.

”Stått i matkö 2h…rör oss inte framåt då folk tränger sig in från alla håll. Sämsta uppstyrningen jag varit med om. Går ut….”

”Helt sanslösa köer till mat och dryck. Varför sälja in utbudet av food trucks när de uppenbarligen inte kan hantera antalet besökare?! Sjukt dålig logistik!!”

Så lyder ett par av kommentarerna, som i sin tur besvarats av hundratals andra besökare.

Anmäls till Konsumentverket

Nu har festivalen anmälts till Konsumentverket. Enligt uppgifter till SVT Nyheter har minst fem anmälningar gjorts mot endagsfestivalen.

Förutom ilskan mot de långa köerna och den uteblivna maten uppger anmälarna att de kände sig otrygga på grund av trängseln och för att till och med vattnet tog slut.

”Man fick inte ta med sig mat eller dricka in på området, och man fick inte heller lämna området tillfälligt för att köpa mat. Alla besökare som ville se den artist de betalat för (Robyn) var alltså tvungna att stå upp i flera timmar utan vatten och mat. Om detta är inte är falsk marknadsföring vet jag inte vad falsk marknadsföring är”, skriver en person enligt SVT.

”Uppenbart saker som vi behöver se över”

Arrangören håller just nu på att genomföra en utvärdering av festivalen och ser över kritiken.

– Vi tar kritiken på fullt allvar. Det är uppenbart saker som vi behöver se över och vi måste få utvärderingen klar så att vi får all fakta på bordet innan vi tar beslut till åtgärder, säger Niklas Lundell, en av Woah Dads grundare till SVT.