Fick inte sätta in kontanter – banken misstänkte penningtvätt

Gun 78 fick inte sätta in pengar på sitt konto.
Gun 78 fick inte sätta in pengar på sitt konto.
Det är inte självklart att man får sätta in kontanter på sitt eget konto.

Det fick 78-åriga Gun erfara då hon ville sätta in 500-lappar som annars blir värdelösa nästa år.

– Åldersdiskriminering, säger hon.

78-åriga Gun skulle sätta in kontanter på sitt bankkontor i Larsberg i förra veckan, något hon gjort tidigare utan problem.

– Jag hade lite kontanter hemma i 500-kronorssedlar som jag har sparat ihop genom åren för att ha en buffert att ta till när pensionen inte räcker. Men de sedlarna blir ju ogiltiga nästa år, så jag ville sätta in dem på kontot, säger hon.

Men på banken, som hon varit kund hos i 50 år, vägrade de att ta emot pengarna.

– Utan kvitto på var jag fått pengarna ifrån fick jag inte sätta in dem. Jag fick prata med chefen som gav mig ett papper om pengatvätt och finansiering av terrorism. Jag blev helt paff och gick därifrån. Sedan blev jag arg, säger hon.

Gun tycker att bankens agerande gränsar till åldersdiskriminering.

– Det är många äldre människor som inte har dator och som fortfarande tar ut sin pension i kontanter. Det är säkert fler som vill sätta in 500-lapparna. Hur ska vi göra nu? Att jag inte ska kunna sätta in 8 000 kronor är så löjligt så det är inte klokt, säger hon.

På Konsumenternas bank- och finansbyrå tycker juristen Fredrik Nordquist att agerandet låter väl strikt.

– Det går inte att säga om banken har gjort rätt eller fel. Men för den summan kan man fundera över varför banken tog det här beslutet. Enligt lagen ska man förstå transaktionens syfte och ha kundkännedom, annars kan man neka transaktion. Men det står inget uttryckligen i lagen om att man just måste ha kvitto, säger han.

Lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism kom 2009, men enligt Fredrik Nordquist har tillsynen skärpts.

– Bland andra Handelsbanken fick böter förra året för att deras rutiner var för dåliga. Det skulle kunna påverka banken så att man blir väldigt försiktig, säger han.

När det gäller kontanter som blir ogiltiga ser han ett dilemma.

– Bankerna har sagt att de ska hjälpa sina kunder i samband med kontantutbytet. Samtidigt har de ett stort ansvar när det gäller kontrollen av penningtvätt. Det här var ju ett ganska lågt belopp, det finns människor som har väldigt mycket mer pengar i madrassen, säger han.

Vad ska man som kund göra?

– Gå vidare och be att få tala med en klagomålsansvarig, säger Fredrik Nordquist.

På bankkontoret i Larsberg har man svårt att svara i det enskilda ärendet på grund av banksekretess.

Är det rimligt att en äldre dam som är kund i banken sedan länge inte får sätta in 8 000?

– Det är tråkigt om en kund upplever att det är krångligt att sätta in pengar hos oss, men det har antagligen blivit ett missförstånd, säger Mikael Gustafson, kontorschef på Handelsbanken i Larsberg.

– Vi följer Handelsbankens riktlinjer för kontanthantering och vi måste bland annat ställa frågor om var pengarna kommer ifrån. Uppfattar kunden detta som besvärligt beklagar vi det, men reglerna måste följas, säger Mikael Gustafson,

Säkert finns det fler som vill sätta in kontanter före sista juni nästa år. Hur ska de göra?

– Det gör det nog, och vi försöker hjälpa våra kunder på bästa sätt. Vi har också ett ansvar att informera kunden om varför vi måste följa dessa regler. Om det inte har skett i det här fallet så ber vi självklart om ursäkt för det, säger han.

Vad är ditt råd till just den här kvinnan?

– Att hon ska komma hit till oss på kontoret så vi får lösa detta, säger han.