Fick räkning för tre års VA-förbrukning

En Tyresöbo fick två räkningar som sträckte sig tre år tillbaka. Summan: Över 16 000 kronor.

Enligt kommunen händer det ibland att fakturering missas.

När räkningarna damp ner i brevlådan fick den äldre Tyresöbon en mindre chock.

– Kommunen har visst inte fakturerat mig sedan 2013. Sedan får jag plötsligt en stor faktura för att de har haft fel på sitt faktureringssystem, säger kvinnan som vill vara anonym.

Själv har hon inte reagerat över att hon inte har betalat för vatten, avlopp och sophämtning.

– Jag bor i hus och får räkningar hela tiden. Jag har inte ens märkt att jag inte har fått räkningarna.

Förklaringen som den äldre kvinnan får från kommunen är att det ska ha varit fel på faktureringssystemet.

– Jag blir så klart jag blir orolig, det är höga summor för mig som de plötsligt vill ha. Det jag tycker är så dåligt är att kommunen inte tar på sig någonting, de kunde i alla fall ta och betala hälften åtminstone.

När räkningar missas att skickas ut har kommunen rätt att fakturera retroaktivt upp till tre år tillbaka. Hur ofta det händer är svårt att svara på, menar Bertil Eriksson, chef för vatten- och avlopp samt renhållning vid Tyresö kommun.

– Vi har ingen statistik men det är ett fåtal som har drabbats. Att det händer är sådant vi inte kan styra över, våra system kan tyvärr missa någon och fel summor kan uppstå – men det är inte vanligt, säger han.

Den som råkar ut för systemfelet kan göra upp med kommunen om en avbetalningsplan.

– I den aspekten är vi väldigt humana och försöker tillmötesgå de boende. Vi vill ju ha nöjda kunder.

Ett desto vanligare problem enligt Bertil Eriksson är att folk inte kommer in med uppgifter om mätarställningar. Under årets lopp är det upp till villa­ägare att läsa av mätarna själva och skicka in rapporter till kommunen. Kommunen gör då under året preliminära debiteringar under året och läser en gång om året av mätarna.

– Men vi har många kunder som inte lämnar in ställningarna. Det kan vara hundratals personer som vi får jaga och skicka brev efter brev till, säger Bertil Eriksson.

När kunderna sedan debiteras för förbrukning blir de förvånade över den höga räkningen, säger han.

– Vi har börjat med en ny tjänst. Nu kan villaägare rapportera in via sms och lämna mätarställningen, så vi hoppas att vi blir av med problemen.

Det var en saftig räkning som Tyresöbon fick av kommunnen. 16 000 kronor ska hon nu betala.