Fick tillbaka 7 000 av ärlig upphittare

Bankomaten i Kista galleria krånglade och Azita Karimi fick aldrig sina 7 000 kronor. Fyra dagar senare är automaten avstängd.
Bankomaten i Kista galleria krånglade och Azita Karimi fick aldrig sina 7 000 kronor. Fyra dagar senare är automaten avstängd.
Bankomaten krånglade och Azita Karimi var säker på att hennes 7 000 kronor var borta.

Men en anonym person lämnade pengarna till polisen.

– Jag vill gärna veta vem det är så att jag kan tacka, säger hon.

Kistabon Azita Karimi, 40, studerar på komvux. Förra torsdagen hade hon fått studielånet från CSN och gick till Kista galleria för att ta ut pengar till bland annat hyra och SL-kort. Totalt 7 000 kronor.

– Jag vill helst ha pengarna i plånboken, säger hon.

Men automaten mellan hälsobutiken och smyckesaffären ville inte spotta ut några sedlar. Till slut gick hon vidare till en annan bankomat i gallerian.

Där fick hon ut pengar. Men kontoutdraget visade att uttaget på 7 000 kronor i den första automaten trots allt gått igenom. Hon skyndade sig tillbaka.

– Men där var en lång kö av människor och pengarna var borta – jag var i chock, säger hon.

Hon polisanmälde händelsen och pratade med Bankomat AB. Företaget tyckte att hon skulle kontakta sin bank. Därför tog hon sig till Swedbank i Solna centrum.

– Jag grät när jag var på banken. De tröstade mig och sa: ”Vi är säkra på att du får dina pengar tillbaka”. Men jag visste inte när jag kunde få tillbaka dem.

Senare samma dag gick två av gallerians ordningsvakter in på polisens kontor på Kista torg. Med sig hade de en påse med 14 stycken 500-kronorssedlar.

– På påsen satt en lapp där det stod att de hade tagit emot pengarna klockan 12.10 och att upphittaren inte ville lämna sitt namn. Jag har jobbat här sedan 1994 och har aldrig varit med om något liknande. Det händer att folk lämnar in upphittade kontanter men inte så här mycket, säger Eva Ängré, assistent hos Kistas lokalpolis.

Men det dröjde till fredagen innan polisen kunde koppla ihop Azitas polisanmälan med fyndet. Strax efteråt ringde det i Azita Karimis telefon.

– När det var polisen trodde jag bara att de ville ha mer detaljer till min polisanmälan. Jag kunde aldrig tro att någon skulle lämna in pengarna.

Polisen är också nöjd.

– Ett sådant här ärende är otroligt positivt. Tack vare lokalkännedom kunde vi direkt lösa en sådan magvärk, säger Stephan Kiernan, tillförordnad lokalpolischef i Kista.

Fyra dagar efter händelsen är bankomatens skärm grå. Galleria­besökare möts av texten: ”Automaten är avstängd.”

Azita Karimi har handlat mjölk, gröna ärtor, fryst minipizza och en skinnväska. Hon har svårt att pressa ner mungiporna.

– Jag är mycket glad för alla ärliga personer som finns i Stockholm och i hela världen. Om jag hittar pengar kommer jag också att lämna dem till polisen, säger hon.

Fortfarande förbryllas hon av händelsen.

– Jag vill gärna veta vem han eller hon är så att jag kan tacka, ­säger Azita Karimi.

Fakta

Så undviker du att bli lurad

Gå inte ifrån automaten om du inte får ut några pengar. Stanna kvar och ring Bankomats kundtjänst, 010-588 90 90, och berätta om problemet.

Skydda alltid din kod.

Var vaksam. Kolla att automaten ser ut som den brukar och inte är manipulerad på något sätt av en bedragare.

Källa: Anna Sundblad, Swedbank