Fick vänta över ett halvår på sjukpeng

När Berit Almin var sjukskriven i sviterna efter bröstcancer fick hon vänta åtta månader på sjukpenning.

Nu har hon JO-anmält Försäkringskassan – som bett om ursäkt för den långa handläggningstiden.

2010 ställdes tillvaron på ända för Berit Almin från Sollentuna. I juni fick hon diagnosen bröstcancer, och tre månader senare skadade hon sig illa i en fall­olycka. På grund av cellgiftsbehandling kunde hon inte operera menisken i knät och den krossade armbågen förrän i maj 2011.

Den 30 maj hade hon varit sjukskriven i mer än 180 dagar och var då tvungen att återvända till sitt arbete som biomedicinsk analytiker på Huddinge sjukhus.

– På försäkringskassan sa de att när armbågen är fixad måste du börja jobba igen, så då gjorde jag det.

Efter 78 dagar tog det stopp.

– Det var det dummaste jag gjort, jag gick in i väggen i slutet av sommaren, berättar Berit Almin.

I samband med detta menar Berit att hon inte fick tillräckligt med information från försäkringskassan om den regel som säger att man efter 90 arbetade dagar blir berättigad till ytterligare 180 dagars sjukpenning.

– Hade jag vetat det hade jag orkat två veckor till, eller tagit ut semester som jag hade sparad. Då hade jag klarat mig ekonomiskt.

I stället följde en svår tid då hon tömde alla sina besparingar.

– Jag gick ner mig totalt. Hade jag inte haft familj hade det gått åt helvete. Samtidigt är det inte roligt att bli ekonomiskt beroende av sin man efter att ha tjänat sina egna pengar i ett helt liv.

Ovetande kom hon upp i de 90 arbetade dagarna ­lagom till julen 2011.

Under vintern och våren 2012 ansökte Berit upprepade gånger om sjukpenning, men handläggningen drog ut på tiden. Först den 6 augusti fick Berit till slut en utbetalning av retroaktiv sjukpenning för perioden 25 december 2011 till 22 juni 2012.

Då hade det gått ett år ­sedan hon senast fick pengar från försäkringskassan.

– Jag hade redan gått i personlig konkurs.

För detta har Berit JO-anmält försäkringskassan. I sitt yttrande till Justitieombudsmannen skriver Försäkringskassan att den långa handläggningstiden beror på hög personalomsättning och bemanningsproblem – och ber om ursäkt:

”Försäkringskassan beklagar den bristfälliga hanteringen i ärendena och de olägenheter som detta kan ha medfört för B.A.”

Men för Berit Almin väger detta inte särsklit tungt.

– Det är ynkligt att jag bara ska få ett beklagande av försäkringskassan när jag har använt upp allt sparkapital på grund av dem. Jag hade behövt de pengarna till min pension, jag fyllde 62 i juni, säger hon.

JO har ännu inte tagit beslut i ärendet.

Jag hade redan gått i personlig konkurs.Berit Almin