Min lokala hjälte

Filosofen tycker vi ska tänka mer på döden

Nyligen träffade Torbjörn Tännsjö några kinesiska forskare. De förstod inte alls den filosofiska problematiken med individens död. I västerländsk filosofi är det den eviga frågan.
Nyligen träffade Torbjörn Tännsjö några kinesiska forskare. De förstod inte alls den filosofiska problematiken med individens död. I västerländsk filosofi är det den eviga frågan.
Filosofen Torbjörn Tännsjö är glad över att han – och du som läser det här – lever. Därför har han skrivit en bok om döden.

Stockholm

– Stockholmarna bör tänka mer på döden och existentiella frågor.

Svaret på frågan vad vi borde tänka på mer inför 2016 kommer rappt från Torbjörn Tännsjö, professor emeritus i praktisk filosofi vid Stockholms universitet när jag frågar honom via mail strax före jul. Frågan handlar om trender 2016.

Ett par månader senare träffas vi på ett fik nära Skogskyrkogården för att borra vidare i frågan.

Senast Torbjörn Tännsjö var på Skogskyrkogården var när hans svärmor begravdes. Borgerligt förstås – hela familjen är inbitna ateister, berättar han. Det blev ändå en stund i svärmors anda med musik och nubbe till kaffestunden.

Torbjörn Tännsjö beställer svart kaffe och vinkar förtjust till en baby i en hög barnstol i kaféets kök. Sedan kommer den logiskt tänkande filosofen fram och dissekerar frågan.

– Vad innebär det då att tänka på döden? Det jag menar är inte sorgen och saknaden över att någon är död, eller hur hade gamla mamma det innan hon dog? Hade hon ont? Nej! Det är inte den filosofiska frågan. Det handlar om att JAG ska dö och att DU ska dö och upphöra att existera, säger han.

Vi går alla obönhörligen mot just det. Att vara döda och sluta existera. Och just det är det eviga existentiella problemet.

Men egentligen är det inget problem. Vi är nämligen aldrig döda, enligt Epikuros, den antike grekiske filosofen.

– Vi dör, sedan finns vi inte, så det finns inget att vara rädd för säger Torbjörn Tännsjö.

Han gillar Epikuros lyckofilosofi men konstaterar att det inte räcker. Man måste reflektera över sin egen dödlighet för att bli sams med den. Älska livet.

– Livet är värt att leva. Det är utgångspunkten för min dödsfilosofi, säger han.

I sin bok berättar han om en föreläsning han var på i D-huset på Stockholms universitet 1975. Föreläsaren, filosofen Herman Tönnessen, bad studenterna föreställa sig att de knuffades ut från ett högt torn och föll mot stenläggningen på marken. Vad skulle de känna då? ”Om vi skulle fånga den känslan och, ständigt behålla den skulle vi leva ett bra liv”, sade Tönnessen.

– Det är draget till sin spets förstås.

Okej, men det handlar om att leva i nuet, ta vara på varje ögonblick och så. Lite mindfulness?

– Nej, fy. Jag tycker intensivt illa om mindfullness-ideologin. Den skapar inte lycka. För att få mening i livet måste man ha sina minnen och tänka framåt för att få en riktning.

Reflektera mera är i stället hans recept för att lindra ångesten över det oundvikliga. Och att släppa egoismen och ta emot sitt eget åldrande och glädjas åt livet som fenomen. Att det fortsätter. Även när du är borta.

– Stockholmare, i alla fall den sort som finns i glassig innerstadsmiljö, på Södermalm där jag bor, är individfixerade.

Men det finns död som är sorglig. Även för en filosof. Den kallas värmedöden, när allt liv på jorden slutar och inget medvetande längre finns kvar.

Att tänka att det inte kommer att finnas en liten gosse som sitter i sin barnstol i köket på ett kafé. Det tycker jag är sorgligt.

Fakta

Kändisfilosof från Södermalm

Namn: Torbjörn Tännsjö

Ålder: 69 år

Gör: En av landets mest kända filosofer. Professor i praktisk filosofi vid Stockholms universitet. Professor i medicinsk etik vid Karolinska Institutet.

Bor: På Södermalm men är född i Västerås.

Tycker: Har många gånger försvarat kontroversiella ståndpunkter. Bland annat är han för aktiv dödshjälp.

Oväntat: Spelar i Västerns blåsorkester.