ANNONS

Nya krav på att spika finansieringen av t-banans utbyggnad

T-banan, Stockholm, utbyggnad
Det är fortfarande oklart hur kostnaderna för fördyringen ska fördelas mellan regionen, staten och de berörda kommunerna.
T-banan till Nacka, Barkarby och Solna har blivit kraftigt fördyrad och beräkningar pekar på att kostnaden har stigit med 9 miljarder.
Det är fortfarande oklart vem som ska betala och nu kommer nya krav på besked från regeringen om statens del av kakan.
ANNONS

Notan för den nya tunnelbanan och stationerna ser ut att bli nio miljarder kronor dyrare än tidigare beräknat enligt en kartläggning som tidningen Dagens Industri tog del av i höstas. Fördyringen ska bero bland annat på nya miljö- och säkerhetskrav som inte fanns med i kalkylerna från början.

Över ett halvår har gått sedan de nya beräkningarna togs fram, men det finns fortfarande inte någon färdig uppgörelse mellan regionen, staten och de berörda kommunerna Stockholm, Nacka, Solna och Järfälla. Förhandlingar pågår fortfarande om hur de extra kostnaderna ska fördelas.

Kravet från regionens sida är att staten ska ta halva notan, som man gjorde i den ursprungliga uppgörelsen. Nu efterlyser Moderaterna besked från regeringen. Moderaternas ekonomisk-politisk talesperson Elisabeth Svantesson meddelade i veckan att partiet kommer att driva frågan i riskdagen, om besked om statens del av fördyringen dröjer ytterligare.

”Behövs i tider som vi nu går igenom”

Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting och Moderat. Fotad i Liljeholmen vid Tunnelbana,

Kristoffer Tamsons (M). Arkivfoto

Även Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, vill ha besked inom kort:

– Nu börjar vi få gråa hår. Regeringen borde snarast göra som Moderaterna, markera sitt ansvar och inse det samhällsekonomiska värdet av utbyggd tunnelbana för Stockholm såväl som Sverige. Utbyggd tunnelbana är till gagn för ekonomin, tillväxten och jobben, något som inte minst behövs i tider likt de vi nu går igenom, säger Kristoffer Tamsons.

Vilka risker finns det med om en färdig lösning drar ut på tiden ytterligare?

– Regeringen spelar ett högt spel. Om inte staten tar ansvar och går in med sin del av kostnaden riskerar vi att se förseningar, försämringar och, tyvärr, ytterligare risk för fördyrningar om vår historiska utbyggnad av tunnelbanan sätts på is, säger Kristoffer Tamsons.

ANNONS

Vill ha möte med ministern

Enligt TT har Stockholms finansregionråd Iréne Svenonius (M), Stockholms stads finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M), trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) och ytterligare moderata kommunalråd i bland annat Nacka, Solna och Järfälla i ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) också begärt besked av regeringen. Brevet var ett svar på Tomas Eneroths inbjudan till möte om pausade trängelskatter på grund av corona. Mötet skulle ha ägt rum i morgon, fredag, men blev inte av eftersom brevskrivarna hellre ville att mötet skulle handla om finansieringen av t-banans utbyggnad. Infrastrukturministern säger till TT att han anser att den frågan får tas i annan ordning.

Någon ytterligare kommentar vill Tomas Eneroth inte ge i nuläget, meddelar hans pressekreterare.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Nacka direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.