Min lokala hjälte

Inte alls för ”kreti och pleti”

In i det sista pågår arbetena med att få Mood färdigt till invigningen på fredag. ”Vi konkurrerar inte med förortsgalleriorna utan riktar oss mot flanörerna i innerstan”, säger marknadschefen Jonas Sandström på Mood.foto: johan kindbom
In i det sista pågår arbetena med att få Mood färdigt till invigningen på fredag. ”Vi konkurrerar inte med förortsgalleriorna utan riktar oss mot flanörerna i innerstan”, säger marknadschefen Jonas Sandström på Mood.foto: johan kindbom
På fredag öppnar Mood, gallerian som inte vill vara galleria.

Här ska det satsas på ett butiksutbud utan kedjor och på en känsla av exklusivitet.

– Den här delen av Regerinsgatan har varit ganska fruktansvärd, säger marknadschef Jonas Sandström.

Redan i förra veckan hade Boqueria, en av de restauranger som öppnar i huset, smyginvigning. Och i Mood kommer det vara gott om krogar och kaféer, flera av dem ska ha öppet ända till två på natten.

– Folk vill göra saker lokalt, säger marknadschefen Jonas Sandström. Vi tror på den engagerade stockholmaren som gillar sin stad. Så vi konkurrerar inte med förortsgalleriorna utan med flanörerna i innerstan. Mood vänder sig till medvetena kunder som gillar att äta gott och tycker om kvalitet. Inte till vanliga kreti och pleti.

Mood ligger i det som tidigare kallades Salénhuset. Kvarteret bakom NK hör sedan de rivningar som gjordes på 60-talet knappast till stans trivsammare. När kontorsfolket gått hem för dagen och mörkret sänkt sig är det ödsligt och tomt.

Det vill de stora fastighetsbolag som äger merparten av de dyra hus som står här ändra på. Orsaken är enkel: det är lättare att hyra ut butikslokaler i områden som folk trivs att vistas i och där det blir bra genomströmning.

– Jag tycker stockholmarna ska vara glada att vi gör något här. Just den här delen av Regeringsgatan har varit ganska fruktansvärd. Efter klockan sex dör allting. Därför blir våra restauranger otroligt viktiga, säger Jonas Sandström.

Flera av dem får egen entré ut mot Jakobsbergsgatan, som till våren livas upp med de uteserveringar som nyöppnade Boqueria och Eat ska ha mot gågatan.

Jonas Sandström har varit mån om att inte fylla huset med klädkedjor som Lindex och H&M. Sådant har givit andra gallerior kritik för likriktat och tråkigt utbud. Hur unika märken det blir får vi se när Mood öppnat.

Frågan är om stockholmarna tycker att Filippa K, Acne och Peak Performance – de märken som hittills finns skyltade mot gatan – håller måttet för det riktigt exklusiva.

– De är bara en del i en stor helhet. Det blir en mix av varumärken vi ännu inte gått ut med. Men Ralph Lauren öppnar Skandinaviens första barnbutik här, säger Jonas Sandström.

För att förstärka den exklusiva känslan ligger det ljudinstallationer runtom i huset. Ett holländskt doftföretag ska få entréerna att lukta citron. De butiksanställda har fått gå kurs i kundbemötande, ett sätt att jobba bort den ”stockholmska surhet” som Jonas Sandström inte vill ha på Mood.

– Alla handlare har gått en trevlighets- och artighetsutbildning. Man måste vara tillmötesgående och inte smälla dörren i ansiktet på kunden när klockan är 18. Och vi har väldigt fina toaletter, som vi inte tar betalt för, som på NK och Åhléns.

Vad gör ni om narkomanerna från Sergels torg kommer?

– Det är inga problem, vi kommer att ha vakter.

Fakta

Finns möjlighet att hyra ett skrivbord

Ett 60-tal butiker, bland andra Rodebjer, Pour, Hackett, Boss, Valerie, Stockholm Market, Posh Living, Nilsson shoes.

Krogar och kaféer: Boqueria, Eat, Vigårda Barbeque (Melker Andersson), Royal Copenhagen (smörrebröd), Saturnus.

Möjlighet att jobba och ha möten i loungerna.

”Du ska kunna hyra ett skrivbord. Man ska också kunna klättra upp i ”kojor” och ha jobbmöten eller käka lunch med sina vänner”, säger Karolin

Forsling, affärsområdeschef på AMF Fastigheter, som äger huset.

Alla krogar och butiker har dagsljusinsläpp.