ANNONS

Fler cyklister skadas av trängseln i trafiken

Cykelolyckorna fortsätter att öka på Kungsholmen och den värsta sträckan är Västerbron.

Mycket görs för att öka säkerheten, men inte tillräckligt, enligt oppositionen.
ANNONS

Trenden att välja bort bilen och kollektivtrafiken för att i stället ta sig fram med cykel håller i sig, och stadens uttalade mål är att cyklisterna ska bli ännu fler – för miljöns skull.

Men situationen på cykelbanorna är redan ansträngd på många håll, och antalet cykelolyckor på Kungs­holmen ökade förra året.

– Man måste bygga ut cykelbanorna bättre. Det byggs en hel del, men kvaliteten är inte alltid helt bra. Moderaterna är visserligen intresserade av att bygga cykelbanor, men de vill ha enklare lösningar och smalare banor, säger Martin Hansson (MP), ledamot i trafik- och renhållningsnämnden.

77 cykelolyckor där människor skadades så pass allvarligt att de registrerades av sjukhus eller polis inträffade på Kungsholmen under 2013. Samma siffra under 2012 var 66. Oanmälda, lindrigare olyckor syns inte i statistiken, och mörker­talet är därför troligtvis stort.

– Vi tittar absolut på olycksstatistik och följer upp den när vi tittar på åtgärder i cykelinfrastrukturen, säger trafikborgarrådetw Ulla Hamilton (M).

Det cykelstråk som är mest olycksdrabbat på Kungsholmen är Västerbron och Västerbroavfarten. 14 olyckor som var så allvarliga att de krävde polis eller sjukvårdare skedde där i fjol.

Men det finns saker man kan göra för att underlätta trafiksituationen för cyklisterna på Kungsholmen, enligt Martin Hansson.

– Att ta utrymme från bilfälten för att bredda cykelfälten, som man gör på Lilla Västerbron och ska göra på en del av Norr Mälarstrand är bra.

– Och att, där det är möjligt, ta bort bilparkering på ena sidan vägen är en annan bra lösning. Det skulle man kunna göra på Fleminggatan.

ANNONS

Ulla Hamilton ser en annan lösning.

– Det finns en begränsad yta där flera trafikelement måste fram. Men man kan titta på parallellgator som inte används så mycket av bilar där cyklister i stället kan ta sig fram. Så det är inte säkert att man måste ta bort något annat för att få plats med cykelbanor.

Fakta

Farligt runt Västerbron

Antal cykelolyckor där polis tillkallades eller där det behövdes sjukvård på Kungsholmen under 2013:

Källa: Transport­styrelsen, Strada