Fler skadas – nu vill SL sätta upp väggar

Allt för ofta händer det att människor hamnar på spåret.

SL ser nu över ­möjligheterna att uppföra så kallade plattformsväggar längs ­perrongerna.

Under 2014 finns 59 registrerade händelser där personer har ramlat ner på spåret. I 37 av dessa händelser ledde det till personskada. I år, fram till och med april, finns 15 registrerade fall när någon ramlat ner på spåret, varav 11 ledde till personskada, enligt statistik från MTR.

SL tittar nu på ­möjligheterna att uppföra så kallade plattformsväggar. Sådana väggar går längs hela perrongen och dörrarna är synkade med tågvagnarna.

I vintras testades varianter på stationen i Åkeshov. Nu utvärderar trafikförvaltningen testet, som var lyckat enligt handläggaren Lars H Ericsson.

– Vi ville se hur dörrarna fungerade i vinterväder, säger han.

Röda linjen står inför en ­större renovering och det är främst där som det kan bli ­aktuellt. SL har också testat så kallade spårbeträdandelarm, som larmar när någon befinner sig på spåret. Vid årsskiftet ska trafikförvaltningen presentera sina rekommendationer.

Vänsterpartiet har lagt en motion, som nu bereds, om att även införa väggarna på andra perronger.

Om stans nya tunnelbanelinjer kommer att ha plattformsväggar har ännu inte utretts. Vad som är helt säkert är att Stockholm kommer att få sina första år 2017. Då beräknas Citybanan öppna, med plattformsväggar vid stationerna Odenplan och Stockholm City.

Fakta

Andra som har räddats från spår

April 2013: En man trillade ner på spåret vid S:t Eriksplan. Kort innan tåget kom hoppade en man ner och lyckades få upp honom.

September 2012: En man trillade ner på spåret på Sandsborgs t-banestation och blev då rånad. En stund senare kom tåget och och han skadades svårt.

Oktober 2013: En man trillade en ner på spåret vid Skärmabrink. Han räddades av två män strax innan tåget kom.

Vid den nya Citybanan ska det finnas plattformsväggar.