Regnet smattrar mot fönstret medan en pojke spelar sällskapsspel med två pedagoger på Akutskolan Östermalm. Väggarna pryds av ord som ”trygghet” och ”tolerans” – värdeord som sammanfattar skolans uppdrag.

Här ges elever, som stängts av från sina ordinarie skolor, en chans att komma på rätt bana igen.

Akutskolan Östermalm är en av två akutskolor i Stockholms stad, där elever i årskurs 6 till 9 får tillfällig placering efter allvarliga incidenter som grov misshandel, grova kränkningar eller långvarigt problematiskt beteende. 

Men ibland kan orsakerna vara mindre dramatiska, enligt läraren Iraj Shirkhani.

– Då handlar det bara om att skolan inte pallar ta hand om eleven längre, säger han.

Iraj beskriver eleverna på akutskolan som tonåringar med taggarna utåt. Det de egentligen behöver är en trygg, men bestämd, vuxen.

Skolakuten är noga med att separera elever som har en historia och där det finns risk för konflikter, berättar Iraj Shirkhani. "Det kan bli bråk elever emellan då och då," säger han.

Skolakuten är noga med att separera elever som har en historia och där det finns risk för konflikter, berättar Iraj Shirkhani. "Det kan bli bråk elever emellan då och då," säger han.

Mathilda Nilsson

Behovet har ökat de senaste åren. Förra året skrevs 72 elever in på stadens akutskolor, en ökning från de 60 som fick plats 2022 och 52 året dessförinnan.

Lärarna har särskilt noterat att fler tjejer skrivs in.

– Det tror vi beror på samhällsutvecklingen och att fler tjejer mår väldigt psykiskt dåligt, säger Nina Lundqvist, som också undervisar på skolan.

För elever och vårdnadshavare upplevs inskrivningen ofta som ett straff. Placeringen på akutskolan är max fyra veckor, och enligt Iraj hinner elever med hög frånvaro och dåliga betyg bygga en stabil grund att stå på under denna tid.

– Många vill inte ens lämna oss när de fyra veckorna har gått, säger han.

M: Placera från årskurs 4

Efteråt återvänder de flesta till sina ordinarie skolor, med åtgärdsplaner som skolorna ska följa. Men det händer att planerna inte följs, och då kan eleverna komma tillbaka till akutskolan.

Enligt Iraj och Nina är det största behovet eleverna har en känsla av lugn och trygghet.

I Stockholm är studieron generellt en utmaning. En ny undersökning visar att redan i årskurs 5 upplever fyra av tio elever att de inte har arbetsro på lektionerna. Detta bekymrar oppositionsborgarrådet Andrea Hedin (M), som föreslår att en ny akutskola ska öppnas för yngre elever, redan från årskurs 4.

– Vi har ett ansvar att säkra studieron och tryggheten för alla elever. Om det kräver att vi temporärt flyttar en elev, så ska vi göra det, säger hon.

Akutskolan är utrustad med aktiviteter som pingisbord och sällskapsspel.

Akutskolan är utrustad med aktiviteter som pingisbord och sällskapsspel.

Mathilda Nilsson

Hedin framhåller att yngre elever inte ska blandas med äldre och att akutskolan bör ligga nära elevens hem.

– Exakt hur man organiserar det, om flera skolor går ihop lokalt eller om det samordnas med våra regionala undervisningsgrupper, skulle bli ett uppdrag för förvaltningen.

"Kommer stjälpa mer än hjälpa"

Men förslaget möter motstånd från lärarna på Akutskolan Östermalm.

– Att plocka ut barn i den åldern från sin skola och placera dem här, bara för att sedan skicka tillbaka dem igen, det tror jag inte på. Det kommer stjälpa mer än vad det kommer hjälpa, säger Iraj.

Han menar att det vore bättre att identifiera problemen tidigare och arbeta med särskilda undervisningsgrupper.