SL byter tidtabell varje år i december. När den nya började gälla förändrar de också trafiken på flera linjer i Stockholm.
– Det blir flera avgångar på samtliga linjer och flera långa tåg i trafik nu i och med tidtabellsskiftet, säger Cajsa Sjöbeck, presskommunikatör i ett mejl till Mitt i.
De har också infört fler snabbtåg, alltså tåg som bara stannar på vissa stationer.
Tagit bort avgångar
Men för andra stationer som inte snabbtågen stannar vid blir avgångarna färre. SL har tagit bort avgångar under rusningstrafiken på stationerna Ensta, Visinge och Bällsta.
Detta beror delvis på antal påstigande.
– Bällsta, Visinge och Ensta har mellan 450–500 påstigande per vardag, vilket är betydligt färre än de övriga som trafikeras av snabbtåg. Trafikeringen för dessa stationer blir nu samma som för de stationer som ligger längs med Österskärslinjen, säger hon.
Antalet påstigande har gjort att Visinge och Ensta får färre avgångar under rusning i och med nya tidtabellen.
Mikael Andersson
Förändringen har inte tagits emot väl av alla resenärer och flera läsare har hört av sig till Mitt i.
Eva Eliasson som bor vid Ensta station och som pendlat till jobbet varje dag i över 20 år säger att det är en oerhörd försämring.
Innan den nya tidtabellen hade hon sex avgångar att välja mellan på morgonen, mellan 08.10 och 9.00. Nu har det halverats till tre.
– Missar man ett tåg måste man vänta i 20 minuter. För mig är det en extremt stor förändring. Jag förstår inte varför de tar bort avgångar. Varför ska de som bor längre bort ha fler avgångar än de som bor närmare stan, säger hon.
Hon tror förändringen kan leda till att fler väljer bilen. Något hon själv funderat över.
– Jag åker aldrig bil men nu börjar jag överväga det, säger hon.
Fullt på tågen
Hon säger att det redan i december var fullt på tågen.
– Jag knep den sista sittplatsen när jag åkte en morgon och då var det ändå december och jultider, säger hon.
SL säger att belastningen som varit på tågen inte kommer vara lika hög med den nya tidtabellen.
– Vår bedömning är att snabbtågen innebär att belastningen på de långsamma tågen minskar och att beläggningen ombord jämnas ut, säger Cajsa Sjöbeck och fortsätter:
– Samtidigt som de som reser lite längre får en kortare resa.
Det blir en stor försämring för dem som får färre avgångar. Hur vill ni bemöta den kritiken?
– Vi har stor förståelse för att just denna förändring påverkar denna grupp resenärer negativt, men ser att så många fler längs med Roslagsbanan får ett bättre utbud.