Fler snöfria cykelvägar till vintern

Även när det snöar hoppas Stockholms stad att folk ska välja att cykla. Därför ska man sopsalta fler cykelvägar i år än tidigare.
Även när det snöar hoppas Stockholms stad att folk ska välja att cykla. Därför ska man sopsalta fler cykelvägar i år än tidigare.
Låt cykeln stå framme i vinter. Stockholms stad vill att fler cyklar året runt.

Därför lovar trafikkontoret att hålla prioriterade cykelvägar på Norrmalm fria från snö och is.

Vintern närmar sig med stormsteg och snart blir det halt. Men med sopsaltning kan cykelbanorna hållas hyggligt halkfria även när temperaturen kryper ner under nollan. Metoden testades i Stockholm första gången 2012 och innebär att en speciell maskin sopar bort snön och saltar i stället för vanlig plogning och sandning.

Sopsaltning utförs på prioriterade cykelstråk och i Vasastan har cykelvägen längs Sveavägen sopsaltats. Den här säsongen ska ännu fler cykelvägar i Stockholm prioriteras, enligt Pye Seaton på trafikkontoret.

– Vi ser över det just nu och tanken är att knyta ihop flera cykelstråk. Sopsaltning är väldigt omtyckt av cyklister och vi vill uppmuntra fler att cykla på vintern. Det är trångt i trafiksystemet och trängseln minskar när fler cyklar, säger hon.

Sopsaltningen verkar ha gett effekt. Sedan säsongen 2012/2013 har antalet vintercyklister ökat med 30 procent, enligt Pye Seaton.

De prioriterade cykelstråken ska vara farbara oavsett väder, men är snöfallet extremt kan det kanske vara bra att lämna cykeln hemma.

– Man får använda sitt sunda förnuft. Om Bromma och Arlanda flygplatser stängs på grund av dåligt väder ska man kanske inte cykla. Men under normala förhållanden ska det vara möjligt, säger Pye Seaton.

Sopsaltningsmaskinerna använder saltvatten för att smälta is. Det fungerar bra så länge det är varmare än åtta minusgrader. Blir det kallare än så fryser vattnet och då används traditionell snöröjning.

Förra året använde Stockholm stad en entreprenör – i år är de två.

– Det ska bli spännande att se vad det får för effekt. Med fler entreprenörer ökar möjligheten att se över marknaden och testa olika sorters redskap. Förhoppningsvis gynnar det cyklisterna.

Till sist: Vad hoppas du att det blir för väder under vintern?

– Jag hoppas att det blir snö, jag tycker att vädret ska passa årstiden.

Fakta

För- och nackdelar med sopsaltning

2012 började trafikkontoret med sopsaltning av prioriterade cykelstråk. Metoden har både för- och nackdelar.

Fördelar:

* Bättre framkomlighet för cyklister.

* Färre halkolyckor.

* Inget grus vilket ger färre fallolyckor.

* Mindre grus i brunnar.

Nackdelar:

* Risk för återfrysning.

* Klarar bara temperaturer ner till åtta minusgrader.

* Saltet kan orsaka rost.

* Plogning krävs om det snöar mycket.