Min lokala hjälte

Fler socialsekreterare ska fås att stanna

Under 2016 och 2017 har kommunen utökat antalet socialsekreterare med 25 nya tjänster
Under 2016 och 2017 har kommunen utökat antalet socialsekreterare med 25 nya tjänster
I många kommuner finns problemet med att lyckas behålla sina socialsekreterare – och Sundbyberg är inget undantag.
Kommunen vill nu införa mentorer, en rekryteringsbonus och förbättra arbetsmiljön för att få dem att stanna.

Under 2016 och 2017 har kommunen utökat antalet socialsekreterare med 25 nya tjänster. Det har dock visat sig inte räcka.

Social – och arbetsmarknadsnämnden har därför beslutat att införa en ny plan för kompetensförsörjning och ett bättre program för att introducera nya socialsekreterare i jobbet. Man har även infört en ekonomisk bonus till den som kan tipsa om någon som anställs och sedan stannar kvar.

– Omsättningen på personal har varit för hög. När vi kom in i januari 2016 så befann sig socialtjänsten i kris med mycket vakanser och tjänster som saknades. Det är hög arbetsbelastning och ett tungt jobb, det hör vi även från andra kommuner. Vi behöver nu ta reda på hur vi kan bli en bättre arbetsgivare, säger Josefin Malmqvist (M), ordförande i social-och arbetsmarknadsnämnden.

Mentorer och närvarande chefer

 Josefin Malmqvist beskriver att det kan vara tufft för nyutexaminerade att få ett så stort ansvar och ansvar för komplexa ärenden på en gång.

– Det kan vara tungt att känna att man påverkar en människas liv och framtid, så där måste vi gå in och säkerställa att det finns stödfunktioner för dessa personer med mentorer och närvarande chefer, det vet vi spelar roll, säger hon.

Det tar dock tid att vända trenden menar Josefin Malmqvist.

– Förra året la vi 12 miljoner på konsulter, och i år blir det minst lika mycket. Där har vi ett stort utrymme att jobba med för att kunna använda de resurserna för att förbättra arbetsmiljön för socialsekreterarna i stället, säger hon.