Min lokala hjälte

Fler tar bilen in till stan

En av många bilister i Botkyrka. Janina Västerlund tycker att det är mycket bekvämare att ta bilen. "Man kommer fram till jobbet i tid, och kommer hem snabbare", säger hon.
En av många bilister i Botkyrka. Janina Västerlund tycker att det är mycket bekvämare att ta bilen. "Man kommer fram till jobbet i tid, och kommer hem snabbare", säger hon.
Signalfel i pendeltågstrafiken, indragna turer i busstrafiken. Samtidigt väljer allt fler Botkyrkabor bilen när de ska in till stan, visar Mitt i:s granskning.

Precis tvärtemot kommunens miljömål.

Lokaltidningen Mitt i har granskat Transportstyrelsens statistik över passager genom betalstationerna för trängselskatt inne i stan. Från 1 januari till 31 augusti i år gjordes 1 054 365 sådana passager av bilar skrivna på Botkyrkabor.

Det är en ökning med mer än 84 000 passager jämfört med samma period 2013, eller en ökning på över 8 procent. Samtidigt ökade befolkningen över 18 år med drygt 3 procent.

Nyligen kunde Mitt i berätta om de planerade nedskärningarna i busstrafiken som innebär 100 färre turer varje dygn i Botkyrka. Och tidigare i år om pendeltågens förseningar på nästan 1 000 timmar under våren. Förseningarna var dubbelt så omfattande som året innan, bland annat på grund av signalfel som uppstått vid det stora underhållsarbete som fortfarande utförs på järnvägen.

– Det stora problemet är att vi har dåligt fungerande kollektivtrafik. Det är ständiga krångel med signalfel som gör att folk inte vet om tågen kommer eller inte, därför väljer många bilen i stället, säger kommunalstyrelseledamoten Dan Gahnström (MP).

Även trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) anser att pendeltågstrafiken måste fungera bättre kollektivt, men menar att det ansvaret ligger på staten.

– Här har regeringen ett stort ansvar då över sju av tio förseningar beror på sådant som Trafikverket ansvarar för. Att också fler reser med biltrafiken kan säkert ha olika förklaringar, men framför allt att länet växer, säger Kristoffer Tamsons.

Janina Västerlund från Storvreten som Mitt i träffar på en bensinmack i Hallunda berättar att hon efter många år tröttnade på att åka kollektivt.

– Det var för stressigt och jobbigt. Nu kör jag bara bil. Det är bekvämt och jag vet att jag kommer fram till jobbet i tid, och jag kommer hem snabbare. Jag älskar att köra bil, säger hon.

Det ökade bilpendlandet som statistiken visar går stick i stäv med Botkyrka kommuns högt uppsatta miljömål, som innebär att kommunen ska vara helt fossilfri år 2030.

– Utvecklingen går åt fel håll. De allra flesta bilarna går på fossila bränslen. Vi behöver göra det lättare för våra invånare att köra el- eller biogasbilar genom att ha fler laddstationer och biogasstationer för att minska utsläppen, säger Dan Gahnström.

82 procent av personbilarna i Botkyrka kommun drivs av antingen bensin eller diesel, enligt Transsportstyrelsens statistik. Det finns idag cirka 6 500 miljöbilar av totalt drygt 35 400 registrerade personbilar. Endast 29 stycken är elbilar.

Fakta

Fler passager än 2013

Antal passager januari-augusti 2013

Botkyrka: 970 131

Salem: 133 756

Antal passager januari-augusti 2014

Botkyrka: 973 330

Salem: 132 637

Antal passager januari-augusti 2015

Botkyrka: 1 054 365

Salem: 133 980

Ökning 2013-2015

Botkyrka 8,68 procent

Salem: 0,17 procent