Allt fler väljer bort plastpåsen i Vallentuna

Plastpåse split
Behöver du verkligen en påse? Frågar Ica sina kunder i Lindholmen.
Plastpås info
Alla butiker måste informera om plastpåsens effekter på miljön.
Personalen på Ica Nära i Lindholmen märker att kunderna i större utsträckning återanvänder samma påse.
– Det har ökat, att man tar med sig kassen nästa gång man handlar, säger Helen Öberg, Icahandlare i Lindholmen.

I somras trädde en lag i kraft som säger att butiker måste informera kunden om plastpåsens påverkan på miljön.

I Vallentuna har Icabutiken i Lindholmen märkt att kunderna oftare väljer bort påse av plast när de handlar.

– Jag tycker det är jättebra. Ica centralt stöttar tanken på att få ner förbrukningen av plastpåsar, säger Helen Öberg, Icahandlare, Ica Nära i Lindholmen.

”Ger många en tankeställare”

På kassan sitter det en stor lapp med texten: ”Behöver du verkligen en påse?”

– Jag har inte hört några diskussioner direkt från kunderna. Men många får sig nog en tankeställare.

Hon uppskattar att var femte kund som handlar i butiken har med sig en egen tygkasse.

– Det har inte landat som rutin hos alla att ha med sig påsen tillbaka. Men vi säljer fler tygkassar och flergångspåsar än tidigare.

Även på Coopbutiken i Vallentuna centrum tycker man sig se ett förändrat beteende bland kunderna.

– Signalerna jag får från personalen är att färre köper plastpåsar, men det är bara min känsla, säger Ellis Alriksson, butikschef för Coop Vallentuna.

Förening var tidigt ute

Efter att lagen trädde i kraft den 1 juni startade flera av Sveriges stora butikskedjor ett initiativ för att få fler att få upp ögonen för konsumtionen av plastpåsar.

Centrumföreningens samordnare Håkan Mossberg, känner inte till om några lokala butiker i Vallentuna har hakat på trenden att sälja plastpåsar till förmån för välgörenhet.

Men han minns att Centrumföreningen uppmärksammade frågan för några år sedan, då de lät ett UF-företag sälja en tygbag som var prydd med föreningens märke.

– Det var en ambition i den riktningen. Det var före min tid som samordnare men jag ser än idag människor som går runt med bagen över axeln.

Källa: Naturvårdsverket

En kritik som riktats mot den här sortens satsningar är att företagens miljöansvar inte borde ligga på konsumenten i form av en extra kostnad för plastpåsarna. I stället tycker kritikerna att butikerna borde satsa på att ta fram mer miljövänliga påsar till sina kunder, enligt Svenska dagbladet.

Om det fortsätter som idag kan haven innehålla mer plast än fisk i framtiden, enligt Naturskyddsföreningen. Foto: Mostphotos