ANNONS

Flera busslinjer kan försvinna

Marianne Lehnströms buss går bara en gång i timmen.
Marianne Lehnströms buss går bara en gång i timmen.
Förra gången blev det försämringar på 9 av 18 linjer. Nu vill SL banta Järfällas busstrafik ännu mer.

Men politikerna av olika kulörer kämpar för att rädda bussarna.
ANNONS

Marianne Lehnström sitter i bussterminalen i Jakobsberg. Hon väntar på bussen hem. Med sig har hon flera kassar och en väska.

– Busstrafiken skulle vi kunna prata länge om. Om jag missar min buss får jag vänta en timme innan nästa kommer, säger hon.

När tåget är försenat och hon missar bussen blir det därför ofta taxi hem.

I vinter kan turerna i Järfälla bli ännu färre.

Men det har fått Järfällas politiker att surna till.

– Järfälla är en av de snabbast växande kommunerna i länet. En absolut miniminivå borde vara att återställa de busslinjer som drogs ner förra året. Nu blir det i stället ytterligare försämringar. Det är helt oacceptabelt, säger Amanda Palmstierna (MP), ordförande i tekniska nämnden.

Hon är inte ensam. Förra veckan ställde sig företrädare för samtliga partier som finns representerade i Tekniska nämnden bakom ett särskilt yttrande riktat till SL.

– Både det nuvarande Järfälla och ett framtida, växande Järfälla gör att det krävs mer kollektivtrafik mer – inte mindre, säger Cecilia Löfgreen (M), oppositionsråd.

SL har föreslagit neddragningar på flera linjer, bland annat 544 till Söderhöjden. Här kan det i framtiden bli 15-minuterstrafik – en halvering av dagens turtäthet.

ANNONS

Järfälla kommun menar att det skulle drabba medborgarna hårt eftersom färre än hälften som bor i området har körkort. Dessutom pågår arbete för 600 nya bostäder i stadsdelen.

En annan linje som kan komma att bantas är 541:an mellan Jakobsberg och Vällingby. Trots att den delvis går parallellt med pendeltåget skulle det drabba Järfälla hårt, menar kommunen, eftersom bussen stannar på sju hållplatser mellan Jakobsberg och Barkarby varav en är kommunens största privata arbetsplats: Saab.

Järfälla kommun kommer nu att skicka sina synpunkter till landstinget. Det är därefter upp till SL:s tjänstemän att avgöra om och i sådana fall vilka delar av förslaget som blir verklighet när den nya tidtabellen träder i kraft i december.

– Vi försöker påverka genom dialog med landstinget, både på politisk nivå och mellan förvaltningarna. Vi har fått många synpunkter från Järfällabor, många är ledsna och frustrerade och fattar inte hur de ska få vardagen att gå ihop, säger Amanda Palmstierna (MP), ordförande i tekniska nämnden.

Fakta

Så vill SL förändra busstrafiken

Linje 518, Vällingby-Barkarby-Kista C: Går endast under högtrafik.

Linje 541, Jakobsberg-Vällingby: 15-minuterstrafik, eventuellt ta bort turer som bara går på sträckan Vällingby-Växthusvägen och Jakobsberg-Barkarby.

Linje 543, Jakobsberg-Vällingby: Dragningen genom Skälby kan försvinna.

Linje 544, Jakobsbergs station-Söderhöjden: 15-minuterstrafik .

Linje 546, Jakobsberg-Tensta: Läggs ner .

Linje 549, Jakobsberg-Vega: Får ny vändplats.

Linje 567, Jakobsberg-Barkarby-Sollentuna: Slutar gå via Barkarby.

Ny linje Barkarbystaden: Ska gå mellan Ikea och Barkarby station via handelsplatsen och Barkarbystaden.