Min lokala hjälte

Flera bussturer avbryts varje dag

Stomlinjerna är värst drabbade av att avlösare inte finns där när bussen kommer. Skälet är ofta att bussen blivit försenad och att avlösaren då fått lämna platsen.
Stomlinjerna är värst drabbade av att avlösare inte finns där när bussen kommer. Skälet är ofta att bussen blivit försenad och att avlösaren då fått lämna platsen.
”Alla måste av”.

Hundratals gånger varje år saknar bussförare avlösare i innerstan och passagerarna tvingas stiga av.

– Man känner sig dum mot passagerarna, säger föraren Mike Douglas.

Bussarna rullar in och ut vid hållplatserna på Fridhemsplan. Förare stiger av och dess avlösare stiger på. Just denna dag verkar allt flyta på.

Men cirka en till tre gånger om dagen sker i Stockholms innerstad en så kallad sprucken avlösning, där föraren inte får någon avlösare och måste be passagerarna stiga av i stället.

– Att avlösaren inte finns där händer många, många gånger. Passagerarna blir så klart irriterade när de måste gå av, men jag måste ju ta min rast. Jag får inte köra mer, säger bussföraren Mike Douglas.

Bussförare får köra i två och en halv timme, sedan ska en avlösare ta bussen vidare. När bussen blir försenad kan avlösaren ha fått lämna platsen.

– Att avlösningen inte fungerar beror oftast på trafiken. Det är ofta kaos och det bästa vore att bussarna fick egna bussfiler, säger Mike Douglas.

Bussarna i innerstan körs av företaget Keolis. Företagets press­talesman Johan Nordfjäll bekräftar att trafikläget oftast är anledningen. Men menar att de spruckna avlösningarna måste sättas i relation till de tusentals turer bussarna kör varje dag.

När passagerarna får stiga av får de antingen ta nästa buss eller vänta tills avlösaren kommer till platsen. Enligt Johan Nordfjäll är det främst på stomlinjerna, bussarna nummer 1 till 4, som det sker. Stombussarna kör ungefär 1 500 turer en vanlig vardag.

– Det är svårt att göra en större förändring, men vår trafikledning arbetar på att förebygga. Och sett till hur många avgångar vi har så är det inte så mycket med en till tre som inte fungerar. Stockholm är en trafikintensiv stad och det berör ju bussarna också förstås, säger Johan Nordfjäll.

SL har ytterligare två entreprenörer som kör bussar i länet: Nobina och Arriva. Ingen av dem har inställda turer i samma utsträckning som Keolis – men de har heller inte problem med trafiken på samma vis.

– Vi har cirka två fall per månad där en tur blivit inställd. Men det behöver inte ha skett under turen, utan kan ha skett redan vid linjens start, säger Niklas Thorslund vid Nobina som kör bussar i Järfälla, Upplands-Bro och Tyresö.

Arriva, som kör buss i 13 av Stockholms läns kommuner, saknar siffra på inställda turer, men enligt presstalespersonen Ola Insulander sker det väldigt sällan.

Att avlösaren inte finns där händer många många gånger.mike douglas, busschaufför

Fakta

Trängseln retar upp flest

I SL:s senaste mätning av kundnöjdheten från våren 2014 var

… 15 procent missnöjda med turtätheten.

… 18 procent missnöjda med tidhållningen.

… 31 procent missnöjda med störningsinformationen.

… 36 procent missnöjda med trängseln.

Källa: SL