MP ser chans att bedriva offensiv miljöpolitik

Daniel Helldén, MP
Daniel Helldén är nöjd med utfallet av förhandlingarna.
Miljöpartiet behåller både miljöborgarråds- och trafikborgarrådsposten i det nya blågröna styret.
Något som partiets gruppledare Daniel Helldén menar är mycket betydelsefullt.
– Det är på de här områdena som vi kan bedriva en offensiv klimat- och miljöpolitik, säger han.

Daniel Helldén ställde sig ute på ena flanken när de fem blågröna partierna på fredagen presenterade sin gemensamma politik för de kommande fyra åren.

Det blev snabbt tydligt att partiet fått igenom flera hjärtefrågor, som miljözon på Hornsgatan och fortsatt politik för färre bilar och fler cyklar. Partiet behåller också borgarrådsposterna för miljö och trafik.

– Det har varit mycket viktigt för oss, säger Daniel Helldén.

Vad blir största skillnaden för MP att regera i den här konstellationen?

– Ja, det var en intressant fråga. För det första har vi inte suttit och styrt med de borgerliga partierna tidigare så det behöver arbeta upp hur vi ska bedriva det här samarbetet. Vi har suttit i två veckor nu och tröskat igenom stadens politik. Miljöpartiet är ett konstruktivt parti så jag tror inte skillnaden kommer att bli så stor.

Vill man vara lite elak kan man säga att det är valets två förlorare, M och MP, som nu gör upp. Hur starkt styre blir det egentligen?

– Det vi gör nu är att vi tar ansvar för staden. Alternativet hade varit att regera i minoritet där vi inte vet om vi får igenom budgeten och där SD skulle bli vågmästare i alla nämnder. Det styret hade inte fungerat på ett bra sätt.

Riskerar inte det här att gynna SD som nu enklare kan bedriva opposition mot er trafik- och miljöpolitik?

– Vi kommer att ha en genomarbetat trafikpolitik och framkomlighetsstrategi. Vi ska prioritera gång- och cykeltrafiken samt nyttotrafiken. Jag kan inte se att SD har så mycket att komma med i dom frågorna.

Kommer du att kunna driva samma cykelpolitik som under den gångna mandatperioden?

– Ja, vi anslår för de här fyra åren en miljard till den offensiva cykelsatsningen. Framkomlighetsstrategin och cykelplanen ligger fast så det artbetet fortsätter.

Många av era väljare är förvånade att ni väljer samarbete med Alliansen. Hur ser du på risken för en svekdebatt?

– Det är klart det blir en diskussion om det. Men man ska komma ihåg, vilket folk ibland glömmer bort, att ett rödgrönrosa styre hade varit i minoritet.

Vad svider mest med den här överenskommelsen, var har ni tvingats backa?

– Det vi backat på är heltid i förskolan men där har jag förstått att professionen egentligen tycker att det är bra, att det inte ska vara 40 timmar, så det kanske i grunden är en bra reform.

Är du nöjd med förhandlingarna?

– Ja, det är jag, säger Daniel Helldén.